A+ A A-

Nytt medlem i familien

  • Overordnet kategori: Artikler
  • Kategori: Kyrres biler
  • Treff: 3636

[NY INFO: Jeg har avbestilt bilen. Med etterisolering, bryllup og barn - alt i 2010 - var det i overkant ufornuftig å kjøpe bil.]

Alle som kjenner meg vet at jeg aldri noen gang kommer til å ha gjeldfri bil. Da må jeg vinne i lotto først. Det er 15 måneder igjen på lånet jeg har nå, men jeg klarer bare ikke kjøre rundt i en "gammel" bil. Mondeoen har gått 135 000 km og det er på tide å selge traktoren. Ny bil er i eiminga - en nesten ny 2009 Ford Kuga.

Det er egentlig litt tilfeldig at jeg bytter bil nå. Jeg har tenkt på det ganske lenge, men har ikke hatt noen konkrete planer. Jeg har fremdeles noen fingre inne i Ford-systemet i forbindelse med en webløsning jeg lagde for Ford for noen år siden. Den interne håndteringen av pressebilutlån var det jeg som lagde, og webløsningen er fremdeles i drift. Jeg skulle gjøre en liten justering og var inne og kikket på bilene. Der sto det en bil med mitt navn skrevet over hele frontruta.

Ford lanserte sin første crossover (blanding mellom stasjonsvogn og SUV) i 2008, og nå skal pressebilen de har inne byttes ut med en ny modell som kommer til våren. Jeg kastet meg over tastaturet og sendte en e-post til informasjonssjefen. Når, hvor mye, hvordan, hvem. Svaret kom. Snart, så mye, dem, du. En 2009 Ford Kuga 2.0 TDCi 4X4 Titanium var herved holdt av til meg. Wo-hoo!!

Jeg går nå bort fra en biltype jeg har hatt tre stykker av. Mondeo stasjonsvogn er ingen superspennende bil, men den er praktisk og lettsolgt. Den jeg har nå er i tillegg svært velutstyrt. Regner med at den skal bli relativt enkel å bli kvitt.

Hvorfor Ford Kuga? Jeg sier det nå for første gang, og det blir ikke den siste: Bilen har ryggekamera.

Den ser ganske frekk og maskulin ut. Den er høyere enn en personbil, den har 4X4 (som jeg overhode ikke trenger), den har kjørekomfort som en Ford (som jeg liker mer enn noen andre bilmerker i min prisklasse), og denne utgaven oser av hightech-utstyr. Den har panoramatak og alcantaraskinnseter. Den har dessuten ryggekamera.

Dashbordet har i tester blitt omtalt som noe pregløst. Jeg lurer litt på hva motorjournalister sammenligner med. Hva er et pregfullt dashbord? Jeg synes ikke Ford Kuga har et spesielt pregløst dashbord. Det er lettlest og moderne. I midten sitter det en 7" trykkfølsom skjerm med alle mulige funksjoner. Her styrer man alt fra GPS og radio, til iPod/iPhone og klimaanlegget.

Man kan bla i kontaktboka på mobilen (ikke iPhone, som selvsagt mangler støtte for slikt), man kan se hvem som har ringt, og hvem man har ringt til, og hvem man har svart. Man kan ringe ut. Man kan styre musikken på enheter som støtter denne protokollen via USB. Det kuleste av alt er at man kan gjøre alt dette også uten å trykke på en knapp. Bilen har stemmestyring som betjener det aller meste som foregår på dashbordet. Dette har jeg i Mondeoen også, men der må jeg snakke tysk til damen da jeg som noen vet importerte bilen fra Tyskland.

På instrumentpanelet sitter det nok en LCD-skjerm. Denne viser tripteller og slikt, og samarbeider med den store skjermen for eksempel når navigasjonen er aktivert. Da kommer det opp piler og anvisninger som gjør det enklere å se hvor man skal - hvis man for eksempel har slått av veilederens stemme. Jo, også har bilen ryggekamera.

Mange tror at dette blir en dyr bil å kjøre siden den har firehjulstrekk. Dette medfører ingen riktighet. Firehjulsdriftsystemet heter Haldex og er bygget slik at det trekker på forhjulene helt til et hjul begynner å spinne. Da settes det inn kraft på de andre hjulene til det slutter å spinne. Dette er ikke noe sjåføren merker i det hele tatt. Fordelen er at når man kjører på tørr alsfalt holder forbruket seg på et normalt nivå. Det er oppgitt 0,64 på blandet kjøring. Det er det samme som Mondeoen min bruker.

Det som gjenstår å se er om bilens drastisk mindre plass vil være et problem for oss. Det er ikke få ganger bilen har vært full fra bakseteryggen til bakluka, og fra gulv til tak. Noen ganger har det sågar ligget listverk og plank helt fra dashbordet og ut av bakluka. Kugaen er utstyrt med hengerfeste, og vi har tilgang på henger hos foreldrene til AG. Jeg tror ikke det blir noe problem.

Bilen leveres til meg i april/mai. Jeg gleder meg!

Her kan du lese en test i VG som ga terningkast 5: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=593370

Her ser du bildene. Klikk på de små for å se de store. Naviger ved å klikke på høyre og venstre side av de store bildene.


Her er bilen slik den blir presentert på RohneSelmer.no. Min bil har litt anneredes felger og sort glasstak (panorama).














Ganske tidy. Ikke mye rom for mekkefingrene til Kyrre.





Slikt underlag tror jeg den trives vedlig godt på. Blir det for humpete vil den forholdsvis lave konstruksjonen skape problemer.


Ingen tvil om at jeg liker denne bilen. Den har maskuline trekk og er bred og barsk. Håper ikke jeg må sitte på den siden...





I armlenet er det USB, minijack og 12V lader til iPod og iPhone (og iPad?).


Det er laget hulrom over alt på denne bilen. Tenker det blir gøy på første langturen. AG, hvor er lommeboka nå, dahhh...


Det er utrolig praktisk. Rommene er selvsagt skjult under mattene.


Dette er noe jeg virkelig ser frem til å ha. Det var merkbart bedre å ha et så luftig tak da vi prøvekjørte bilen. Man kan ikke åpne taket, men man kan selvsagt blende igijen for solen.


Med nøkkelløst system trenger man bare sette seg inn, klemme inn clutchen og trykke på startknappen.


Slik ser herligheten ut innvendig. Stor deilig skjerm og masse knapper.


God plass til fire, og ikke så comfy for den femte. Fine seter, da :)


Man kan legge ned setene og få helt flatt gulv. Da er plassen omtrent som i en Ford Focus.


Med setene oppe er det selvsagt veldig mye mindre plass enn i Mondeoen. Dette er jeg klar over, og jeg kommer helt sikkert til å angre når jeg skal kjøre søs til bussen 27. desember.


Nye biler i dag har alt. Jeg har måttet kjøpe meg 220V-12V konverter for å kunne lade mobiler og laptop. I Kuga er det ferdigmontert 220V i senterkonsollen.





Tøff i trynet.


Interiøret fra en litt annen vinkel med litt andre seter. Usikker på hvordan setene i min ser ut. Tror kanskje dette er personlighetspakken som jeg ikke har.


Dette displayet viser en del nøkkelinformasjon, og gjentar instrukser hvis man bruker GPS.