A+ A A-

Filmanmeldelse: 24 sesong 1

• Overordnet kategori: Artikler
  • Kategori: DVD
  • Treff: 2036

Da 24 sesong 1 gikk på TV så jeg litt av den første episoden, men falt av med en gang. Mulig jeg hadde en dårlig dag, kanskje var det det faktum at jeg ikke liker Kiefer Sutherland spesielt godt som skuespiller (kanskje med unntak av hans prestasjon i Lost Boys), eller kanskje jeg rett og slett ikke liker serier som 24? Når det gjelder TV og film er jeg ganske ”langsint”. Jeg ga ikke 24 en eneste sjanse den sesongen. Nå har jeg fått i oppgave å anmelde denne serien som jeg så brutalt kastet på dør. La oss se hva som skjer.

Jeg kjøpte inn masse brus, smågodt og popkorn, slo av nallen, låste døra, trakk for gardinene og fortalte vennene mine at jeg skulle være borte en stund. I løpet av 24 timer (pluss noen tissepauser, minus innlagte reklamepauser for amerikansk fjernsyn) skulle jeg få føle hvordan det er å ikke sove, føle stresset og usikkerheten på kroppen (av å ikke kunne bruke mobilen) og kanskje, bare kanskje, la meg rive med.

Timene gikk og jeg fant meg selv helt isolert, trøtt som ei strømpe, stadig klar for å droppe hele planen om å holde meg våken i 24 timer. Likevel puttet jeg skive etter skive inn i spillern - jeg måtte ha mer - bare måtte ha mer - time etter time. Hva var motivasjonsfaktoren? Hvorfor gikk jeg ikke bare og la meg? DVDene ble ikke akkurat borte selv om jeg sov noen timer. Hva var det som drev meg inn i mitt eget lille helvetesdøgn?

24 er en skildring av et døgn i Jack Bauers liv. Bauer arbeider som avdelingsleder for en CIA antiterrorgruppe i Los Angeles. Du ser liksom serien bygger seg opp, ikke sant? Neida, så enkelt slipper du ikke unna. 24 er nemlig ganske mye mer intrikat enn actionserier ellers pleier å være. Simultant følger vi fem situasjoner som på en eller flere måter er knyttet sammen; Jack Bauer, interne utfordringer i antiterrorgruppen Bauer jobber for, senator David Palmer og hans vei mot presidentvalget i California, en terrororganisasjon og deres planlagte angrep på Palmer, samt Bauers datter som stikker av helt i begynnelsen av serien - og den endeløse jakten på henne. Alt dette knyttes opp mot Jack Bauer og hans rolle som avdelingsleder, far, eks-kjæreste, ektemann, fiende og menneske.

Det er med TV og film som det er ellers i livet; man hater og man elsker. Jeg elsket etter hvert Bauer, jeg hatet kona hans, og jeg elsket datteren. Presidentkandidaten spilte på sympati-følelsene mine - stakkars mann! Er det rart; kona hans er ei forpult kynisk tispe! Terroristene var som forventet ganske irriterende hensynsløse, men likevel fikk jeg sympati for enkelte av dem. Etter 24 timer med alle disse menneskene i stua mi, synes jeg nesten at jeg kjenner dem bedre enn mange av mine venner. Hva er konklusjonen? Regissørene klarte det jeg ikke trodde de ville klare: 24 engasjerte meg. Skikkelig.

Det som for meg mest gjorde at serien var verdt å se, var lysten til å få vite mer om det som skjedde, lysten til å få nøstet opp trådene som etter hvert hang og slang, lysten til å komme ennå lenger under huden på Jack Bauer og de andre i 24. Jeg ble hekta på klokka. Tid spiller stor rolle i 24. Det var vel ikke akkurat noen tidsinnstilt bombe, var det? (Hø-hø-hø...) Underveis i serien utspiller det seg en lang rekke små og store insidenter med overraskende og innimellom sjokkerende utfall.

Visuelt skiller 24 seg fra hopen av serier som går og har gått på TV. Klippingen, musikken, temaene, lyssetting, lyden, til og med den norske tekstingen på sone 2-utgaven er gjennomført og moderne. Det er kanskje noe i de gamle ordtakene: ”De gamle er eldst” og ”Øvelse gjør mester”. Joel Surnov og Robert Cochran er gamle i gamet, og ting blir bedre når man gjør det samme flere ganger. Surnov var blant annet med på å skrive for ”Falcon Crest” og ”Miami Vice” mens Cochran blant annet har skrevet for ”L.A. Law” og ”JAG”.

TV-serien 24 er 16 ganger så lang som en gjennomsnittlig TV-film. Det er mange mennesker, mange historier og mange detaljer. Serien har få eller ingen dødpunkter. Det er jo så mange ting å følge med på samtidig. At jeg ikke ga 24 en sjanse da den gikk på TV må bero på at jeg hadde en dårlig dag. Det er en serie som er verdt å se - ja, jeg sier det; har du ikke allerede gjort det: Kjøp den - se den! Mangfoldet gjør dette til noe som fenger i time etter time.

Teknisk
DVD-utgivelsen av 24 kommer i original 16:9 widescreen (1.78:1) og har også blitt anamorfisk forbedret, noe som gir et utrolig godt bilde - bedre enn det som ble sendt på TV. Fargene er justert en del og de formelig spretter frem. Det er kun noen få steder forbedringene ikke helt var på sin plass. Spesielt i mørke opplyste områder. Lyden er upåklagelig i Dolby Digital 2.0 Surround.

DVD-utgivelsen er gjennomført med kule menyer og design. Hver disk starter med at 24 står midt på skjermen mens det vises klipp fra alle episodene som er på disken. Når man velger et klokkeslett kommer man til en undermeny der man kan velge å spille episoden, velge språk, velge klipp fra tidsrommet man har valgt, og til slutt link tilbake til hovedmenyen.

Når det gjelder bonusmaterialet, vel... her får 24-boksen en soleklar ener av meg. Av seks disker klarer de å kun legge på en alternativ avslutning og det de kaller en ”forhåndsvisning av sesong 2” som egentlig er en fire-minutters ”Hei og hopp - dette er sesong 1” fra Kiefer Sutherland. Tommel ned!

Oppsummering av discene:

NB!Informasjonen nedenfor avslører handlingen - les derfor med stor varsomhet dersom du ikke har sett serien ennå.

Disc 1:
00:00 - 01:00
Jack Bauer, sjef for CIAs anti-terrorgruppe (CTU) i Los Angeles, sitter hjemme i stua og spille sjakk med datteren Kim. Vi blir kort introdusert for Jack Bauer og hans familie, og oppdager raskt at alt ikke er rosenrødt. Alle familier har problemer, og denne er intet unntak. Unge frøken Bauer er en rebelsk tenåring med dårlig forhold til moren, Teri. Når Kim har lagt seg får Jack en telefon fra CTU som avslører at agenter i Kuala Lumpur har rapportert til senator David Palmers sikkerhetsagenter at et planlagt angrep på demokratenes presidentkandidat er under utvikling. Kim stikker av med ei venninne og drar til et stengt møbelhus for å feste med to ukjente gutter, Dan og Rick. Palmer blir konfrontert av en journalist som vil lekke ut en ødeleggende artikkel om Pamlers familie. Ombord i et passasjerfly blir en fotograf forført og frastjålet lommeboka av en småsexy jente ved navn Mandy. Hun hopper av flyet i fallskjerm, og blåser flyet til himmels(!).

01:00 - 02:00
Kim har vært borte over en time. Teri og Alan York, faren til en klassekamerat av Kim, er ute og leter. Mandy lander i ørkenen og bekraver et ID-kort som hun tok fra fotografens lommebok. Noen andre graver opp ID-kort igjen. Mandy møter oppdragsgiveren og blir betalt. Mandy blir grisk og forlanger mer penger enn det som opprinnelig var avtalt. På CTU begynner ting å spisse seg til. Nina har lovet Jack å ikke si noe, så hun må lyve for å komme seg unna Tony Almeidas kritiske spørsmål. Jack reiser til et hotell der han forsøker å hjelpe en med-agent i knipe. Agenten klarer seg ikke, men får gitt Jack et nøkkelkort som skal inneholde kryptert informasjon om en CTU-ansatt med urent mel i posen.

02:00 - 03:00
Jack returnerer til CTU og gir nøkkelkortet til Jamey. Hun finner ut at de stjålne dataene kommer fra Ninas datamaskin. Nina blir konfrontert, men det viser seg senere at dataene ble overført mens Nina og Jack var sammen på et oppdrag. Pamler får vite at artikkelen som skal lekkes ut går ut på at hans sønn, Keith, visstnok skal ha kastet en mann fra en balkong - mannen hadde nettopp voldtatt Keiths søster. Den opprinnelige historien gikk ut på at voldtektsmannen hadde begåttt selvmord. Dan og Rick viser tegn til å ikke ville la Kim Bauer og venninna reise hjem. Kim skjønner at de er i ferd med å bli kidnappet og forsøker å stikke av. Gjennom en rekke hendelser klarer Kim å få tak i en mobiltelefon, og ringer til moren sin. Brigdit leder Mandy og terroristene frem til der ID-kortet er begravet, etter å ha overbevist dem om at det riktige er å gi henne mer penger.

03:00 - 04:00
Det begynner å se ut som at det lekker info fra CTU, og CTU blir blokkert. Jack slår ned en agent og stikker av. På en oppgitt adresse starter en skuddveksling og en politimann blir skutt. Drapsmannen blir tatt av politiet, og han forteller til Jack at han aldri vil se datteren sin igjen. Fru Bauer som stadig er på let etter datteren sammen med Alan får en telefon fra Kim som forteller at de blir kidnappet. Under fluktforsøket blir venninna til Kim Bauer påkjørt og havner på sykehus. Palmer får vite at informasjonen som har lekket ut kommer fra psykologen til Keith.

Disc 2:
04:00 - 05:00
Jack stikker av med Penticoff, mannen han nettopp hadde arrestert, og de kjører til utkanten av byen og venter på en telefon fra Gaines. Gaines gir Penticoff i oppgave å bli kvitt et lik fra en parkert bil. Pentikoff blir arrestert ved bilen. Jack fortelle kona si at han har en ledetråd i fohold til hvor Kim kan befinne seg. Palmer setter opp et møte med journalisten som vil publisere artikkelen om Keith. Journalisten oppgir hvem som er kilden. Palmer hevder at det hele bare er rykter, men journalisten påstår at hun har bevis.

05:00 - 06:00
Jack møter kona på sykehuset der venninna til Kim blir bragt inn. Rett etter at Jack kommer, får han en telefon fra Ira Gaines og får beskjed om at han må følge instruksene til Gaines om han noen gang vil se datteren igjen. På CTU blir endelig liket fra den forlatte bilen identifisert. Det er Alan York. Nina ringer til Teri, som får seg et støkk når hun finner ut at også hun kan være i fare. Palmer finner ut at Carl visste om Keiths problemer hele tiden. Mike anbefaler at Palmer går ut med historien før journalisten Maureen Kingsley gjør det.

06:00 - 07:00
Jack returnerer igjen til CTU der Nina går i veien for Gaines sin plan. Teri forsøker å stikke av fra mannen som utgir seg for å være Alan York, men en telefonsamtale fra CTU ødelegger for flukten. Palmer forsøker å overtale familien sin til å fortelle sannheten om hva som skjedde, før det er for sent.

07:00 - 08:00
Nina og Tony identifiserer mulvarpen som jobber for Gaines. Teri og Kim blir gjenforent - kanskje ikke under de beste omstendighetene. Jack dukker opp på et frokostmøte der Palmers skal holde tale, og får der vite hva Gaines vil at han skal gjøre. Jack klarer å forhindre attantatet, men blir arrestert av secret service.

Disc 3:
08:00 - 09:00
Jack forsøker å forklare situasjonen for secret service, men de er litt uvillige til å slippe ham fri. Jack klarer å rømme, og gjemmer seg med et gissel mens han kontakter CTU. Nina og Tony legger press på Jamey og får til slutt vite om Gaines, men en tragedie skjer før de kan handle. Teri ofrer seg selv for at Kim skal slippe å oppleve det verste en kvinne kan oppleve.

09:00 - 10:00
CTU får ny sjef i Jacks fravær - Alberta Green. Jack får fremdeles i all hemmelighet hjelp fra Nina med å lokalisere Kim og Teri. Jack forsøker å finne frem til et navn som sto på det krypterte nøkkelkortet - investoren Ted Coffel. Palmer blir sjokkert over å få vite at en i hans stab er villig til å drepe for å beskytte presidentkampanjen.

10:00 - 11:00
Palmer oppretter kontakt med Jack. Gaines møter Drazen - mannen bak det planlagte attentatet mot presidentkandidaten. Drazen gis et ultimatum som i sin tur vil lede til drap av Teri og Kim. Jacks avhør av Coffel går ikke så bra, men han oppdager et annet kjent ansikt som kan lede ham til kona og datteren.

11:00 - 12:00
Jack sniker seg inn på terroristenes område og redder familien sin, men Gaines nærmer seg og angriper etter hvert Jack og hans familie slik at de igjen blir separert. Palmer forsøker å komme i snakk med Keiths psykolog, men oppdager at Carl har vært der før ham. Green forsøker å sette Nina og Tony opp mot hverandre.

Disc 4:
12:00 - 13:00
Jack leker en livsfarlig katt-og-mus-jakt som resulterer i en skikkelig heftig konfrontasjon. CTU ankommer stedet og får Jack og hans familie ut i sikkerhet. Palmer planlegger å snakke med myndigheten om mordet på psykologen, men trusler fra Carl setter ham på andre tanker. Nina oppdager at annå en leiemorder har ankommet Los Angeles, og at Palmers liv derfor fremdeles er i fare.

13:00 - 14:00
Jack settes i arrest og blir ført til CTU for avhør. Nina følger Teri og Kim til en klinikk, men blir oppmerksom på en uekte FBI-agent, og flytter mor og datter til et ”safehouse”. Palmer reiser til CTU og forlanger et møte med Jack.

14:00 - 15:00
Jack og Palmer møtes endelig ansikt til ansikt og lærer at de har noe til felles; operasjon Nightfall. Nå jobber de sammen for å finne frem til terroristene som forsøker å hevne seg på dem. Et medlem i Palmers stab har et romantisk forhold til leiemorderen som skal drepe Palmer.

15:00 - 16:00
Keith tar saken i egne hender når han setter opp et møte med Carl. Elisabeth oppdager hvem Alexis egentlig er, og trer umiddelbart frem med innrømmelsen. Jack og Mason avhører henne, og overtaler henne til å hjelpe til med å stoppe drapsmannen. Skjulestedet Teri og Kim er i blir angrepet, men Teri og Kim klarer å stikke av. De blir senere skilt fra hverandre på grunn av en uforutsett ulykke.

Disc 5:
16:00 - 17:00
Teri lider av hukommelsestap og henvender seg til en gammel venn for hjelp. Kim reiser til Rich for å se etter ledetråder. Jack setter Elisabeth opp mot Alexis for å ta ham, men hun ødelegger alt i siste sekund.

17:00 - 18:00
Palmer og kona Sherry klinsjer sammen over måten beviset mot Carl ble behandlet. Kim finner seg selv i en ganske ubehagelig situasjon med broren til Dan. Jack utgir seg for å være Alexis og møter en fremmed mann som sitter inne med vital informasjon, men en agent med en torn i siden til Jack stiller seg i veien for planene. Ter i og Dr. Phil (hehe) reiser sammen hjem til Teris hus, og begge havner i problemer.

18:00 - 19:00
Nina forsøker å fortelle Jack om Teris problemer, men Mason gjør den oppgaven svært vanskelig. Teri returnerer til huset sitt i håp om å få tilbake hukommelsen, men hun blir forfulgt av en av Drazens menn. Kim havner midt opp i en narkotikahandel. Palmer går ut med den betente historien til pressen.

19:00 - 20:00
Kim blir satt i fengsel da politiet absolutt ikke tror på hennes forklaring. Jack ramler over en hemmelig og godt gjemt fengselscelle og kommer akkurat i tide til å lure Andre fra å stoppe overføringen av en fange. Jack konfronterer fangen og oppdager at han kjenner vedkommende fra før. Før Jack blir noe klokere, angriper Andre fengselet.

Disc 6:
20:00 - 21:00
Palmer puster lettet ut når han finner ut at dominerer opinionsmålingene til tross for krisen han har vært gjennom. Jack blir fanget av Drazens-gutta. De snur situasjonen og og tar Jack som gissel når de rømmer. Kim blir endelig sluppet ut av fengselsvakta, men friheten er kortvarig da hun igjen blir tatt av terrorister.

21:00 - 22:00
Drazen-gutta kontakter Mason og tilbyr Jack mot Alexis. Mason nøler, men Palmer tvinger ham til å gjennomføre byttet. Nina og Troy forsøker å distrahere Teri når de får høre om Kims bortføring. Palmer blir forsøkt forført av en av sine kvinnelige stabsmedlemmer.

22:00 - 23:00
Drazen-gutta truer med å drepe Kim så sant ikke Jack tar en liten tur innom Palmer. Jack redder nok en gang livet til presidentkandidaten og tilbyr sitt eget liv mot Kims siden Drazens-gutta tror palmer er død. Kim rømmer og svømmer i sikkerhet. Nok en mulvarp avsløres inne i CTU. Det er ingen ringere enn Yelena AKA Nina Myers.

23:00 - 00:00
Palmer har fått nok av Sherrys spill, og han har et endelig oppgjør med henne på hotellet. Nina vet at Drazens-gutta (jada, men hva annet skal jeg kalle dem?) ikke har noe å slå i bordet med uten Kim, så hun ringer Jack og sier at liket til Kim ble funnet i vannet. Jack blir selvsagt knust av nyheten, og går helt bananas. Han fyker avsted til Drazens-gutta og et blodig skuddrama utspiller seg. Nina vet at hun er avslørt, og forsøker å stikke av - men Teri står i veien for henne...

To alternative slutter ble filmet; to av dem som avledningsmanøvre for å forhindre at folk ble fristet til å avsløre slutten for tidlig. På DVD-utgivelsen kan du selv velge den du liker best...