A+ A A-

Hold farta, kjære med-elbilister

Det er ingen tvil om at elbilen har kommet for å bli, og det er like mange meninger om elbiler som det er elbilmodeller. Det kommer flere og flere, og nå begynner det å bli såpass mange at det merkes - på godt og vondt. Vi må alle leve med elbilene på veiene våre, og elbilistene må sørge for at de blir akseptert som en naturlig del av trafikkbildet. Her er noen tips.

Nå tror du sikkert at jeg ikke kjører elbil, ikke sant? Jeg skrev "de" og "våre" og sånt, ikke sant? Jeg eier en elbil, og jeg eier en eksosbil. Nå skal ikke jeg heve meg over alle andre - men jeg vil våge å påstå at jeg har en relativt sett stor evne til å sette meg inn i flere situasjoner rundt samme emne. Det er så mange der ute som ser veldig sort og hvitt på ting.

I'm not gonna spend my life being a color

Hvorfor poengterer jeg at jeg har begge deler? Ikke for å skryte av at jeg er smårik som har råd til to biler. Jeg poengterer det fordi jeg jo nå kjører biler fra begge verdener, og jeg behandles så veldig ulikt i trafikken selv om jeg nesten uten unntak oppfører meg helt likt i begge bilene. Hvorfor tror du det er slik? Fordi folk oppfatter meg som et annet menneske når jeg kjører elbilen, det til tross for at jeg hverken snakker annerledes, ser annerledes ut, eller gjør noe som er ulikt den jeg er i den andre bilen. Den eneste forskjellen er at det står EL på det ene bilskiltet og CF på det andre. Og veldig mange mennesker (de som ser sort og hvitt på det) "hater" meg fordi jeg kjører elbil.

Jeg er ikke forutinntatt

Elbilen ble kjøpt inn for å dekke behovet for billigere transport mellom hjem og jobb. Jeg kjører altså bilen hver morgen og hver ettermiddag. Jeg har kjørt eksosbil siden 1986, så jeg har ganske god kontroll på hvordan andre bilister forholder seg til meg til vanlig. Jeg må få legge til at jeg ikke tenkte på det jeg skriver om nå da jeg hentet bilen for tre ukers tid siden. Altså er min ikke oppfatning av dette styrt av holdninger eller av at jeg er forutinntatt.

Jeg leser mye av det som står om elbilisme både på papir og på nett. Jeg får med meg hva som skrives og menes om elbilkjøpernes goder, og om hva folk synes om elbilene ute på veien. Det jeg leser skinner tydelig gjennom på veien. I dag var den en fyr som viste meg den lengste fingeren på høyrehånda i en rundkjøring. Vi var på hver vår side av rundkjøringen, så det var tilsynelatende ikke kjøringen min han reagerte på. 

På disse tre ukene har jeg allerede rukket å oppleve mye rart

- mange bak meg kjører mye nærmere elbilen enn eksosbilen
- hvis det er mulig forsøker mange å kjøre forbi meg
- mange "gir meg ikke en sjanse" hvis det er mye trafikk og jeg prøver å komme meg inn i trafikk (ikke kollektivfelt - for det er ingen* der jeg kjører)
- mange viser fakter til meg og snakker høyt (jeg ser armene og munnen bevege seg)
- i dag da en fyr faktisk helt uprovosert viste meg fingern

Skal vi se litt på hvordan jeg kjører?

- jeg kjører som regel 5 til10 km/t over
- jeg har mye bil i blodet
- jeg drev med transport i mange år da jeg var ung & lovende (budbilsjåfør)
- jeg jobbet for det norske importleddet til en av verdens største bilprodusenter i 13 år
- jeg jobbet et års tid for et firma som filmer norsk motorsport
- min nest største drøm er å kjøpe meg en gammel Ford Mustang med V8-motor

Som du forstår er jeg ikke den stereotypiske elbilføreren mange tenker på. Og la meg si det med en gang; prosentvis er det ikke mange igjen av dem på veiene!

Hva er det som gjør at folk oppfører seg som de gjør mot elbilister?

Det er umulig å vite hva andre mener og tenker, men jeg har noen teorier. Litt av bakgrunnen til aggresjonen er nok skapt av mediene og av skeptikerne. Mange mener jo at elbilen forurenser mer enn eksosbiler på grunn av høye utslipp ved produksjon, og at batteriene en dag skal kastes. De som mener slikt må lese seg opp litt. Slike myter er seiglivede og kan kun endres ved å utdanne flere.

Misunnelse er nok også en faktor. Det var først da Tesla ble introdusert at diskusjonen ble opphetet. Tesla er dessverre en ypperlig hoggestabbe for alle som "hater" folk med penger. Problemet er også at Tesla nå nesten er synonymt med begrepet elbil. Mange tenker ikke på at det finnes en haug elbiler der ute som koster godt under halvparten av en ny Tesla, og som eies av helt normale folk med helt normal økonomi. Som meg. Nå virker det som at jeg henger ut Tesla-eiere. Det gjør jeg ikke. Det finnes gode og dårlige Tesla-eiere, akkurat som det finnes gode og dårlige Leaf-eiere.

Krama varandra i trafiken

Det er én årsak til som jeg tror kan spille inn på oppførselen til førere i eksosbilene. Spesielt i forhold til de som så gjerne vil presse litt, og helst kjøre forbi. Det er dessverre veldig mange elbilførere som kjører litt for sakte. De som ikke kjører elbil forstår ikke hvorfor, og det gjør ærlig talt ikke jeg heller.

En elbil i dag har ikke bra nok rekkevidde. Jeg har selv sagt følgende til mine venner på Facebook: "Jeg er så glad for at når en Tesla må lade etter førti mil, så kan jeg kjøre seksti til". Det er faktisk sant. Min stasjonsvogn med 65-liters dieseltank kan kjøre tett opp mot 100 mil på én fylling. Når man kjører elbil må man til en hver tid ha i bakhodet at det kun varer så langt, og enn så lenge har ikke ladenettverket god nok spredning. Ladepauser må legges inn i kjøreruta, og mange planlegger kjøringen sin etter hva de har igjen på batteriet - naturlig nok. Problemet er at mange dessverre holder en ganske lav gjennomsnittshastighet, og det skaper potensielt farlige situasjoner. I dag er det slik at alle som kjører noe som helst under tillatte hastighet blir sett på som sinker. Helt uavhengig av årsak.

Kjører man 10 km/t under er folk utålmodige. Kjører man 20-30 km/t under, begynner folk å blinke og tute, og de (jeg også) kjører forbi når det er mulig (og dessverre tar mange alt for store sjanser i disse situasjonene). Når vi begynner å snakke om 30-40 km/t under tillatt hastighet, da mener jeg det er svært farlig og ikke akseptabelt!

Hold farta, kjære elbilførere

Nå begynner vi å få såpass bra veier at det blir et problem for elbilene. Min elbil liker seg best i 80 km/t på motorveien. Da rekker jeg et godt stykke. Med en gang hastigheten går opp mot 100 km/t, og nå på noen veistrekninger 110 km/t - der den reelle hastigheten er tett opp mot 130 km/t - da blir det en kort kjøretur hvis man skal følge trafikken.

Vi elbilister må bruke hodet! Hvis vi ikke kan, eller vil følge den tillatte makshastigheten på en motorvei, da må vi velge en rute uten motorvei. Det er mange årsaker til at jeg mener det. Den ene er åpenbart trafikksikkerheten. Det er ikke lenge siden jeg var på tur langs E6 mot Gardermoen. I 110-sonen ble det plutselig veldig oppbremsing på den siste sletta før avkjøringen til Kløfta. Jeg lå på ACC i 110 km/t, og plutselig etter en kraftig nedbremsing kjørte vi i 75 km/t. Jeg blinket meg ut da det ble klart, og så passerte jeg en elbil som i ensom majestet putret avgårde i rundt 80 km/t... i 110-sonen. Det er ikke noe annet enn livsfarlig! Folk forventer det ikke, og da oppstår det raskt farlige situasjoner. La meg bare si at det var en bil helt lik min egen, altså kunne den fint rent teknisk holdt samme hastighet som meg. Jeg lå mellom 100 og 110 hele tiden.

Den andre årsaken til at jeg mener vi elbilister må holde farta er som en direkte årsak av den forrige. Hvis du tror våre medbilister på motorveien blir imponert over å plutselig ha en bil foran seg i 35 km/t lavere hastighet enn den lovlige, på tørr asfalt midt på lyse dagen, da må du tro om igjen. De hater oss. Mye. Jeg hatet min elbilvenn litt fordi han/hun valgte å ikke kjøre en annen vei, eller holde samme hastighet som alle andre. 

Vi må sørge for at vi ikke får dårligere rykte enn vi allerede har.

* Det er ett kollektivfelt på noen hundre meter mellom Fetsund og Lillestrøm, som jeg velger å ikke benytte meg av, da jeg ikke ser den store gevinsten.