A+ A A-

Montere subwoofer i VW e-Golf

Helt ny bil. Elbil. Masse elektronikk. Veldig godt sammenskrudd. Tør man fikle med slikt, da? Jadda! Klart man gjør :) Jeg trodde jeg ville spare litt penger på å ikke bestille gromanlegget fra Dynaudio til min VW e-Golf. Jeg tenkte jeg heller skulle sette inn en aktive sub som jeg har stående. Men tanke på hva jeg betalte for subwooferen opp mot de 5000 Dynaudio-anlegget hadde kostet, så var det helt feil valg. I dag ble i alle fall sub'en montert. Her er fremgangsmåten.

Det er ikke noe hokus pokus å gjøre dette. Det eneste du må passe på er å sette av nok tid til at det blir gjort bra. Løse ledninger på kryss og tvers er ikke bra, så du må belage deg på å fjerne noen deksler og slikt. Se video for litt mer info.

Steg 1: Finn ut hvor suben skal stå

Jeg har barnesete i min bil, og valgte å sette suben på baksiden av baksetet der barnesetet står. Årsaken er at jeg sjelden eller aldri tar det ut for å få lagt ned setene. Skal jeg transportere store ting bruker jeg eksosbilen. Den er allerede stygg i bagasjerommet :) Om jeg må ta ut sub'en, så er det en mulitkontakt og en minijack - og vips så er den ute. Den er såpass liten at jeg kan legge den på gulvet bak meg eller i fotbrønnen på passasjersiden.

Steg 2: Løsne CD-skifteren/hovedenheten

Dette er mye enklere enn man skulle tro. I gamle dager måtte man gjerne ha spesialverktøy. Det finnes så klart eget verktøy til dette, men to flate pinner duger. Pass på at de ikke er for tykke. Dumt om de setter seg fast...

Dytt dem forsiktig inn, og bend utover. Da trekkes de fjærbelastede sperrene tilbake, og du kan trekke spilleren ut. Jeg tok en side av gangen litt og litt slik at jeg hadde en ledig hånd til å trekke med.

Steg 3: Trekke ledningene

Hovedenheten på Golf VII har dessverre ikke linjeutgang, så du må enten kjøpe en subwoofer som bruker de originale høyttalerledningene, eller så må du ha en overgang mellom høyttalerledning til phono. Suben jeg monterer har ledninger som skal kobles direkte på de originale høyttalerledningene. 

Det er nå moroa begynner. Du skal nå finne rom til en bunke ledninger fra bagasjerommet og helt frem til bak spilleren uten å demontere hele bilen. Jeg monterte suben slik at ledningene peker inn mot siden av bilen. De klemmes fast av bakseteryggen, så da var det bare å begynne å stappe dem bak dekselet, under setet (pass på at du legger dem bak sikkerhetsselen), i kanalen ved siden av passasjersetet, og opp bak hanskerommet og inn i dashbordet. Se video nederst i artikkelen.

Stalltips 1

Vipp ut dekselet der bryteren til airbagen på passasjersiden sitter. Der får du enkelt tak i ledningene når de kommer opp bak dekselet til høyre for hanskerommet.

Stalltips 2

Løsne hanskeromlokket ved å klemme to "knapper" på hver side inni hanskerommet rett opp - og trekk hanskeromlokket ned. Det er skikkelig fiklete, for du må nemlig løfte lokket litt opp for å få mothaken forbi "knappene". Når lokket endelig løsner får du litt panikk. Plutselig ser du et stag som henger fritt på høyre side av lokket. Det er en del av mekanismen som bremser lokket når du åpner det. Pust ut, det er enkelt å feste igjen. Du ser hvor staget skal inn, og så er det bare å skyve lokket forsiktig opp når du skal montere det på igjen. Pass på at det lille tannhjulet faller på plass inni staget.

Steg 4: Montere lydkablene

Det er ikke så lange ledninger bak hovedenheten, så du må belage deg på å knote litt. Det lønner seg å fjerne litt av den originale festetapen på ledningsbunten.

Som nevnt er det to metoder som kan brukes, avhengig av subwooferen du har kjøpt. Jeg skulle bare tappe de originale lydkablene for signaler. Jeg brukte helt enkle blå strømtyver og en tang. Nå har du ett digert spørsmål i hodet ditt, sant? HVILKE LEDNINGER SKAL JEG BRUKE!? 

Bra spørsmål, og lett å finne ut av. Det går 8 ledninger ut fra den delen av multikabelen som har med lyd å gjøre. Pluss og minus til høyre og venstre foran, og pluss og minus til høyre og venstre bak.

Signalkabel for å slå subwoofer på og av

For å unngå at hjelpebatteriet går tomt for strøm må du sørge for at subwooferen (eller eventuelt en forsterker) slår seg av når hovedenheten slår seg av. Til det er det altså en blå ledning som skal sende et signal til eksternt utstyr. Denne skal ha 12V+ når utstyret er slått på. Jeg har googlet meg frem til at det skal være en grå ledning på hovedenheten. Det er kun én grå ledning, og den fører ikke noe strøm. Jeg fant 5V+ i en blå og hvit ledning på den grønne multikontakten. Jeg vet ikke om jeg bør kople meg på den. Den blå ledningen til subwooferen skal jo ikke trekke noe strøm - det er kun et signal som slår den på. 

Her står jeg altså foreløpig uten et klart svar. Inntil videre har jeg valgt å stille inn subwooferen til å starte opp når det komme lyd i høyttalerledningene. Det er en vel så bra løsning for meg.

Steg 5: Strømledningen

Lydkablene og signalkabel for å slå subwooferen på skal altså opp bak hovedenheten. Strømkabelen skal til sikringspanelet på venstre side av bilen. Der er det en ledig 12V-pinne du kan sette en kabelsko rett på.

Superviktig

Bruk en sikring med tilstrekkelig styrke til subwooferen du monterer!

Jeg førte strøm og signal sammen på dette bygget. Årsaken er rett og slett at det neppe spiller noen rolle. Skal du bygge store anlegg med krystallklar lyd, da bør disse to separeres.

Da jeg kom til hanskerommet førte jeg som beskrevet lydkablene opp til hovedenheten, og så dro jeg strømkabelen gjennom senterkonsollet og opp bak "rattstammen" og inn til sikringsboksen inni bilen. For å få dette til måtte jeg løsne de nederste dekslene på sidene av fotbrønnen. De sitter med én skrue og tre klips. Løsne skruen og trekk rett ned. Det var litt fiklete å få de på igjen.

Hvordan kommer jeg til sikringsboksen?

Åpne det lille lokket nede på venstre side av rattet. Klem sidene på lokket sammen med en hånd, og dytt hardt ned med den andre. Du skal få to mothaker gjennom hullet. Du må ta i litt. Det står til og med i bruksanvisningen at det krever litt man-handling. Når lokket er løsnet oppe, kan du vippe det ned og helt av. Nå har du hele sikringsboksen foran deg.

Helt oppe til venstre ser du en rød 10A-sikring. Litt opp til venstre for den ser du en metallpinne. Den har 12V konstant strøm direkte fra hjelpebatteriet. Bruk en isolert kabelsko og sett en sikringsholder 5-10 cm fra kabelskoen. Fjern sikringen hvis du ikke er ferdig med å montere lydkablene.

Forbehold

Du gjør så klart alt dette helt på eget ansvar. Jeg tar ikke ansvar for eventuelle ulikheter mellom min bil og din bil, eller om jeg har sagt noe som ikke stemmer. Jeg tror ikke jeg skal ha gjort noe som påvirker garantien, annet enn at jeg har koblet meg på høyttalerledningene bak hovedenheten.

Om det ble bra lyd? Jajamen :)