A+ A A-

Hva som skal til for at elbilismen skal ta av

Elbilen min er nå litt over en måned gammel. Jeg har kjørt drøyt 2120 km, og har følgelig høstet noen erfaringer. Som eier av en elbil med relativt kort rekkevidde, har jeg noen meninger om elbilens fremtid.

Denne artikkelen har tatt utgangspunkt i et innlegg jeg skrev i en tråd på elbilforum.no der det diskuteres bygging av ladestasjoner og etablering av ladekorridorer. Teksten er noe endret for å tilpasses bruk på hjemmesiden.

Dette handler om Tilgjengelighet, Forventninger og Forutsigbarhet.

Tilgjengeligheten på fossilt drivstoff i dag er vidunderlig. Du skal være passe flink om du med et VISA-kort i lommeboka klarer å gå tom for fossilt drivstoff i Norge. Når jeg kjører eksosbilen min kan jeg handle drivstoff på en hvilken som helst bensinstasjon 24/7*365. Jeg trenger ikke tenke - jeg bare ser en stasjon, og stopper for å tanke. Det tar bare noen få minutter, og så kan jeg kjøre drøyt 100 mil før neste fylling.

Forventningene til at alt fungerer smertefritt er skyhøye. Jeg har ennå til gode å komme til en bensinstasjon som ikke virker. Jeg har aldri opplevd å ikke få fylt tanken før bilen går tom for drivstoff.

Forutsigbarhet er superviktig! Det hadde vært helt krise om noen stasjoner tok 10 kroner mer for literen enn andre. Da hadde den kjeden dødd ut ganske raskt. Det motsatte er også feil. Det er ikke lenge siden politiet måtte be en bensinstasjon om å sette opp prisen igjen, etter at det ble fullstendig trafikkaos og ville tilstander i området rundt stasjonen.

I dag finnes det ikke så mange tilbydere av hurtiglading, og det er store forskjeller på teknologi, pris og tilgjengelighet. Man må rett og slett være ganske våken for å kunne kjøre en tur over en viss avstand. Det er ikke bare å vente til man trenger strøm - man må planlegge turen godt før man reiser slik at man er sikker på å komme frem med god margin på batteriet.

Jeg jobbet med konseptutvikling av nettløsninger i noen år, og et av mantraene vi jobbet etter kommer fra en bok som handler om brukervennlighet på nett: Don't Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability.

Oversatt og oppsummert: Ikke gi meg muligheten til å måtte tenke meg om! Da gjør jeg nemlig noe annet enn det du vil at jeg skal gjøre.

Slik MÅ det bli også for elbilistene dersom elbilismen skal ta av i Norge (også kalt allemannseie). Det kan ikke være slik at jeg skal måtte google hvor det er billigst, ha fem apper for å finne ladestasjoner, eller ha 7 abonnement hos ulike tilbydere av strøm for å kunne dra på biltur på tvers av fylkesgrensene.

Det må være ÉN modell!

Inntil dagen kommer da man kan hurtiglade nøyaktig når behovet oppstår, vil elbilisme for de fleste være begrenset til småkjøring og pendling over korte avstander (for å gre alle over samme kam). Kaster man seg ut på langtur, skjer det ofte med mange begrensninger og en god del frustrasjon. Altså noe for spesielt interesserte - akkurat slik bilen var for 100 år siden.

Et godt eksempel som viser at det kan være kompliserende å eie elbil, var da jeg en morgen i juli måtte ta en ikke planlagt biltur for å levere datteren min til moren hennes. Det var egentlig moren som skulle hente, men så gikk den planen skeis - og jeg måtte ut på tur. Normalt sett er ikke dette et problem. Det er 52 km å kjøre tur/retur, men denne dagen var ikke elbilen fulladet. Jeg hadde ikke sett behovet for å lade full tank, da jeg opprinnelig bare skulle kjøre en mye kortere tur den dagen. 

Enden på visa var at jeg kjørte eksosbilen på denne turen, rett og slett fordi jeg ikke ville rukket frem og tilbake med den strømmen jeg hadde på tanken. Det er ingen hurtigladere i mitt nabolag, og å vente på nok strøm via 220V på veggen ute var ikke en farbar vei denne dagen.

Hadde jeg hatt for lite diesel på eksosbilen, ville det tatt meg fire minutter å tanke på den nærmeste bensinstasjonen 1 km unna. Slik må det bli også for elbiler. Ikke 4-minutters ladetid, men avstanden til nærmeste hurtiglader må bli kortere. Det er overraskende at ikke flere oljeselskap har begynt å planlegge fremtiden der andelen elbiler vil øke. Behovet er der allerede i dag!

Les også: Harryturen som ble helt Johan