A+ A A-

Harryturen som ble helt Johan

Jeg, som mange andre, harryhandler fra tid til annen. Som regel er det ikke for å spare penger, men heller for å ta en tur. Slik var det også 13. juli 2015. Jeg hadde en dag i ferien uten store planer for meg og datteren min, og vi dro til Sverige for å kjøpe smågodt. Jeg vurderte å kjøre eksosbilen, men syntes det er et poeng at jeg bruker elbilen så mye som mulig - og vi hoppet inn i BOLT og dro av sted.

Fra gårdsplassen min til Charlottenberg i Sverige, er det 89,3 km. Med eksosbilen er den avstanden knapt synlig på tankmåleren. Rekkevidden på BOLT (kjælenavn på min VW e-Golf) er i alle fall 14 mil på det føret og med den temperaturen det var den dagen (regn og lave temperatur påvirker rekkevidden i elbiler). Bilen var ikke helt ladet opp, men jeg hadde i alle fall 140 km igjen da jeg skulle kjøre de 90 kilometerne til Charlottenberg. Jeg kjørte pent og rolig, men holdt fartsgrensene hele veien.

Les også: Hold farta, kjære medelbilister

12:25 - fremme i Charlottenberg

Da jeg kom frem hadde jeg rundt 22 km igjen på tanken, og måtte selvsagt lade for å komme meg hjem. Det skulle vise seg å være vanskeligere enn planlagt. Først kjørte vi til det gamle kjøpesenteret der det står 2 ladestolper utenfor hovedinngangen mot øst. Ingen av dem er hurtigladere, og begge var så klart opptatt.

Jeg parkerte foran den ene elbilen, og ventet i ca 10 minutter. Mens jeg ventet sjekket jeg om det var flere ladere i området. Det skulle være to ladepunkter til, men å finne dem var ikke så enkelt. Da jeg ba om å få kjørerute i Google Maps fra ladestasjoner.no, ble jeg sendt til helt feil sted. Jeg brukte nesten 10 km rekkevidde på å finne ut at den andre ladestolpen sto under 1 km unna på det nye kjøpesenteret litt nærmere norskegrensa. Vi skylder på at kjøpesenteret er nytt, og at Google Maps ikke visste helt hvor adressen var. Der var det i alle fall ledig, og jeg kunne glad og fornøyd plugge inn bilen, og gå for å handle.

14:20 - ladet 20 km - men noe er galt

Da vi hadde handlet litt mat, satte jeg handleposene i bilen. Det som da skjedde er mildt sagt irriterende. Ladingen stoppet opp - men det oppdaget ikke jeg. Majken og jeg gikk tilbake for å handle mer. Etter en halvtimes tid sjekket jeg ladeappen til VW for å se status. Lader ikke. Vi gikk tilbake til bilen, og helt riktig - den ladet ikke. Jeg startet ladingen igjen ved å trekke ut ledningen og sette den inn på nytt. Blått lys = lader. Alt vel så langt. På dette tidspunktet hadde batteriet ca 30 km rekkevidde. Altså hadde den ladet ca 20 km fra de 10-12 som var igjen da vi endelig fant ladestolpen. 

Så gikk vi tilbake og handlet mer. Smågodtet ble kjøpt i verdens største godtebutikk. Det får man si... Vi kjøpte ikke mer enn vi pleier.

15:20 - ladet 50 km

På dette tidspunktet begynte jeg å berømme min snart 5 år gamle datter for hennes fantastiske tålmodighet. Vi hadde nå vært der i 3 timer, og det er lenge for en liten sprett som dette. Heldigvis var det hoppeslott der, og vi manglet ikke søtmat og saltmat.

Vi var litt lei av å handle, så vi satte oss i bilen. Majken fiklet med noe prinsessegreier jeg hadde kjøpt til henne, og jeg fiklet med bilen. Det skulle jeg ikke gjort. Saken er den, at for å sjekke status på bilen må jeg enten åpne appen, eller "starte" bilen. Appen suger, så jeg valgte å trykke én gang på startknappen uten å holde bremsepedalen inne. Da slår jeg på tenningen, og får opp info på skjermene i bilen. Det var slik jeg fant ut at det var 50 km rekkevidde ca kl 15:20.

18:00 - ladet 50 km - noe er galt igjen

Vi ble lei av å sitte i bilen, så i 16-tiden tuslet vi over til det gamle kjøpesenteret for å spise litt mat. Det er begrenset hvor lenge kroppen kan leve på gummigodteri og Cola Zero. Turen holdt forresten på å bli ganske dyr. Det er nemlig en sjappe med bilstereoanlegg der... jeg klarte å motstå fristelsen.

Et par timer senere sjekket jeg appen igjen. Skrekk & Gru! Det sto fremdeles kun 50 km rekkevidde! OMG! Nå ble humøret satt på prøve. Appen til VW er dessverre ikke kjent for å være så pålitelig, så jeg tok det hele med en liten klype salt. Majken og jeg tuslet igjen tilbake til bilen, og på veien gikk vi forbi Thon Hotel... jeg vurderte faktisk seriøst å overnatte der.

Da vi kom frem til bilen låste jeg oss inn, men displayet viste også kun 50 km rekkevidde på tanken. Jeg ringte til Fortum, som mente at bilen ladet. Det kunne de se på skjermene sine. Jeg avbrøt ladingen, og begynte på nytt.

18:20 - Viking redder dagen

Etter 20 minutter sto det fremdeles 50 km. Jeg vippet frem nødnummeret til VW. De viderekoblet meg til Viking, som kunne sende ut en tekniker. En Viking-tekniker ringte meg opp igjen. Han snakket kav rogalandsk, og jeg spurte så klart hvor i landet han befant seg - for han hørtes ikke så østlandsk ut. Joda, Stavanger. Flott! Hjelpen er på en måte ikke på vei.

Uansett, han hadde et tips som faktisk hjalp. Ha ba meg avbryte ladingen, låse bilen, og gå bort fra bilen i minst 10 minutter. Da vil bilen gå i dvale, og alle pågående aktiviteter avbrytes. Da vi kom tilbake til bilen etter å ha handlet ENDA mer, prøvde jeg igjen. Jeg låste opp bilen, satte i ladeledningen, startet ladingen, og gikk for å se på displayet. 88 km. Så bilen hadde ladet hele tiden!

Det som skjer, for nå vet jeg det - for det skjedde igjen, er at status på ladingen fryses hvis man setter på tenningen mens ladingen pågår. Problemet er at det ikke er noen annen måte å få opp status på enn å bruke appen. Jeg brukte først opp 500 MB data i utlandet som følger med mobilabonnementet mitt, og så kjøpte jeg 100 MB til - alt bare for å prøve å komme meg hjem. Hvis ikke det finnes noen annen sikker måte å få ladestatus på, så er jo det veldig uheldig. Det burde vært en knapp man kunne trykket på, som viste ladestatus i den lille skjermen bak rattet.

19:00 - let's go!

Da klokka hadde passert sju på kvelden var det på tide å reise. Det var en litt tankeløs og prematur avgjørelse. Jeg hadde da ca 10 km å gå på i forhold til den faktiske avstanden hjem, og siden jeg er en såpass fersk elbilist beregnet jeg feil og trodde at det ville holde. Jeg burde hatt minst 20 km å gå på, og helst enda mer.

Da jeg hadde ca 11 km igjen til gårdsplassen var jeg på minussiden, og bilen rapporterte at jeg ikke kom til å nå frem til destinasjonen. På dette tidspunktet hadde jeg tatt ut laderen til mobilen, jeg kjørte i Eco++, vinduene var rullet opp for å ikke skape unødvendig luftmotstand, og jeg "hadde nitroglyserin under gasspedalen".

Hadde det ikke vært for den ganske lange og bratte bakken ned til Fetsund-brua, så hadde jeg ikke kommet meg helt hjem. Da jeg parkerte utenfor huset nesten 8 timer etter at ladegruffet begynte, var det 4 km rekkevidde igjen. Reelt var det nok noe mindre, for jeg har jo nå lært at 100 km rekkevidde ikke er 100 km rekkevidde wink

På de to-tre siste kilometerne sto tankmåleren nederst på det røde, kraftindikatoren for motoren sto på rødt, og skildpaddesymbolet lyste smile Den siste lille kneika opp til huset gikk i 10 km/t. Bilen hadde ikke mer å gi.

Epilog

Innstillingene på en elbil kan være avanserte. Et stykke inn i menystrukturen lå det innstillinger for hvor mange ampere bilens innebygde lader skal bruke. Jeg ladet med Type 2, 22kWt, 16A - men det hjelper lite når bilen sto på kun 10A. Jeg har nå satt den til maks, slik at den automatisk justerer seg ut fra hva slags lader jeg kopler til. Hadde denne vært korrekt innstilt, ville ladingen tatt mye kortere tid.

Hvorfor dette nesten gikk galt, er en kombinasjon av flere ting. Jeg burde selvsagt visst om innstillingen i bilen. Da hadde i alle fall ladingen gått fortere. Jeg burde nok også visst om at ladingen på ladestasjoner som aktiveres av RFID kan risikere å stoppe opp når man låser opp bilen.

Ladekorridorene i Norge er ikke godt nok bygget ut. Den nærmeste hurtigladeren fra Charlottenberg står i Kongsvinger. Jeg vurderte faktisk å kjøre dit og lade fullt, og så kjøre hjem. Det burde vært flere ladepunkter i Charlottenberg, og gjerne hurtigladere. Laderne som står der nå betales av kjøpesenterne, men jeg hadde gladelig betalt for strøm nok til å komme meg hjem igjen.

Jeg vurderte å kjøre elbilen til Hunderfossen helgen etter, men jeg lot det være rett og slett fordi jeg var redd for å støte på tilsvarende utfordringer. Det er synd at det skal være slik, og det må en kraftig endring til før elbilismen tar av i Norge. Jeg har lest at det i Danmark er omvendt. Der er ladekorridorene på plass, men de brukes ikke da det fremdeles er ganske få elbiler på veien i Danmark. Dette er litt typisk Norge. Vi skaper et behov før behovet kan dekkes.

Les også: Hva som skal til for at elbilismen skal ta av

Tidslinje

12:26 - Venter på ladeplass
14:21 - Fått på 20 km
15:22 - Fått på 50 km
18:00 - Noe er galt - bilen viser fremdeles 50 km rekkevidde
18:20 - Snakker med VW som får Viking til å ringe meg - Viking Stavanger(!)
19:00 - Jeg begynner å kjøre hjem
20:15 - Hjemme med 4 km igjen på tanken

Bildetekster

1: Majken spiser hamburger, og jeg så en mulighet til å ta et pent utsnitt med kongen sjøl i bakgrunnen.

2: Bilen får etterlengtet strøm

3: Infoskjermen etter turen

4: Thon hotel... skal/skal ikke overnatte

5: Instrumentpanelet med alle mulige varsler opplyst