A+ A A-

Har bilbransjen endret seg?

  • Overordnet kategori: Artikler
  • Kategori: Meninger
  • Treff: 2003


Jeg har lagt om til vinterdekk - piggfrie sådan. På vei hjem fra dekklageret på Aurskog oppdaget jeg en svak risting i rattet, mest sannsynlig skapt av ubalanse i ett eller begge fordekkene. I dag stakk jeg innom Ford-forhandleren på Fornebu for å avbalansere.

Fine lokaler. Fine biler. Fire merker. Én disk til hvert merke. Jeg gikk inn i lokalet og gikk rett bort til første bemannede disk.
- Hva kan jeg helpe deg med?
- Jo, jeg skulle gjerne ha avbalansert dekkene på bilen min.
- Hva slags bil har du?
- Ehh... en Ford Mondeo
- Da må du snakke med en kundebehandler hos Ford

Javel. Ford-disken ved siden av; altså der Ford-logoen sto, var ubemannet. Jeg ventet i 25 minutter før det dukket opp en svenske som lurte på om jeg trengte hjelp.

Det var én kunde til i lokalet da jeg var der klokka halv ni mandag morgen. Bak disken satt det fem, seks mannfolk - og ingen kunne hjelpe meg med å booke tid til å få avbalansert dekkene - det er jo tross alt ikke deres bord. De driver med BMW og Volvo, de. Ford vil de ikke kunne noe om.

Jeg mener bestemt at et hjul er et hjul i en avbalanseringsmaskin samme faen hvilket bilmerke hjulet til vanlig sitter på!

Bilbransjen sliter med et ganske frynsete rykte. Når en av landets største bilforhandlerkjeder ikke klarer å yte bedre service enn dette, da tror jeg det er langt igjen før vi kan si oss fornøyd. Det hjelper lite med fjonge lokaler og fete websider, hvis kunden blir satt til side som et litt irriterende element i en ellers ganske arbeidsfattig hverdag.

Jeg hadde forstått oppførselen dersom lokalet hadde vært fullt av mennesker, men når det er helt tomt og kundebehandleren til Ford åpenbart er ute og gjør noe som tar mer enn fem minutter, da skal en selger uansett dedikert merke hjelpe til.

Til overmål er det en hel ukes ventetid på å få avbalansert to hjul.

Terningkast