A+ A A-

Jeg har skiftet mening

  • Overordnet kategori: Artikler
  • Kategori: Meninger
  • Treff: 1586

Hva det sier om meg som person vet jeg ikke, men sannheten er at jeg veldig skjelden skifter mening om noe. Det beror nok på at jeg tenker meg godt om før jeg gjør meg opp en mening. Nå har det altså skjedd - jeg har ment noe om noe, og nå mener jeg noe annet om det samme.

Dette handler om noe så kjedelig som Facebook og bedrifters håndtering av dette sosiale mediet. Som mangeårig bruker av sosiale medier både til private ting og i arbeid, kan jeg godt si at jeg vet ganske godt hva det dreier seg om. Jeg har sittet på begge sider av bordet flere ganger siden det kommersielle internettet ble populært.

Hva mente jeg før
Jeg mente at det var uheldig at så ekstremt mange bedrifter legger alle eggene i Facebook-kurven når det gjelder konkurranser og andre aktiviteter på nett. Med det mener jeg at de legger opp til at du må ha en Facebook-profil for å kunne delta.

Hvorfor mente jeg det?
Jo, fordi man da utelukker alle som ikke ønsker å være en del av dette nettverket, som vi jo vet misbruker personvernet vårt på det groveste. Jeg er på Facebook med helt åpne øyne. Jeg vet at mine poster, det jeg liker, og alle mine aktiviteter brukes "mot" meg og mine venner, blant annet i forhold til svært målrettede annonser.

Ved å kun kjøre konkurranser på nett begrenser det seg kun til dem som har klikket "liker" på Facebook-siden, og deres virale nettverk (venners, venners, venners, venner...). Det er jo det Facebook handler om. Å spre møkka bredest mulig for å få mest mulig oppmerksomhet om merkevarer og tjenester.

La oss ta et eksempel:

Norwegian Air Shuttle
Antall Facebook-likes: 196 000
Antall passasjerer i 2011: 15 700 000 (selvsagt reiser mange med Norwegian flere ganger i løpet av et år, men du skjønner tegninga).

Det jeg prøver å si er at om Norwegian kjører en konkurranse som koster et par hundre tusen kroner å sette i verk, så går de glipp av potensielt ufattelig mange deltakere dersom de begrenser det kun til medlemmene på Facebook - og prisen pr deltaker blir veldig mye høyere enn om de hadde kunnet snakke til alle som reiser med dem.

...

Hva mener jeg nå
Jeg har snudd på flisa. Jeg mener nå at det i mange sammenhenger er lurt å begrense aktiviteter til sosiale kanaler med en identifisert brukermasse.

Hvorfor mener jeg det?
Hvis man ser på den økonomiske delen av en aktivitet som for eksempel en konkurranse, så sier det seg selv at det handler om å holde kostnadene nede for at det skal lønne seg. Skal man kaste seg ut i vrimmelen av annonser som allerede finnes på nett, i aviser og magasiner, så må det legges inn ganske mye krutt for å være synlig nok. Det vil koste forholdsmessig mye penger å skaffe deltakere til konkurransen gjennom åpne og ikke-segmenterte kanaler. Skal man nå massene, for eksempel de 12,7 millioner reisende i 2011, må man annonsere der folk flest er - og det koster penger.

- Ja, men det er jo bare 196 000 potensielle deltakere på Norwegians Facebook-side, sier du nå. Hvordan kan det måle seg mot mange millioner potensielle deltakere? La oss dvele litt ved hvem som er den generelle Facebook-brukeren. Hvorfor er han/hun på Facebook? For å delta og for å dele. Der svarte jeg egentlig på spørsmålet ditt, men jeg kan godt utdype hva jeg mener.

For en som ønsker å vite hvem man snakker til (demografisk segmentering) og som ønsker å ha kontroll over kostnadene (målrettet annonsering), så er Facebook et eldorado. Den jevne brukeren er ærlig og åpen i forhold til nasjonalitet, alder, yrke, hvor de bor og hvem de henger med. Facebook vet allerede hva du liker (sider, grupper, osv), og alt dette tilgjengeliggjøres annonsørene slik at de ikke trenger kaste bort penger på leads som sannsynligvis aldri blir noe av.

Bedrifter som er flinke til å utnytte denne informasjonen, og som er flinke til å kommunisere med tilhengerne sine på sosiale medier, har en potensiell ROI som ligger milevis over det som er mulig på åpne kanaler. Mer igjen for pengene, altså.

I tillegg er potensialet mye større enn de 196 000 tilhengerne til Norwegian, for når man trekker inn den virale spredningen når folk begynner å dele med vennene, oppnår man flere ting. Flere blir med på konkurransen, og Facebook-siden får flere likes. Neste gang en konkurranse avholdes øker det, og så øker det igjen, og igien.

PS: Ett eneste ankepunkt. Enn så lenge finnes det ingen Facebook-apps for konkurranser som fungerer på brett og mobil. Dette er veldig uheldig da mobilbruken på Facebook er enorm! Det som er like sikkert som at det alltid snør en siste gang før påske, det er at når noen drar i gang en Facebook-konkurranse blir kommentarfeltet overskygget av: VIRKER IKKE!!!!!!!! Hva er dette?????? Hvorfor må jeg akseptere at de får tilgang til profilen min? dårlig atv dere å gjør spånn!!!!

Det folk flest dessverre ikke vet, det er at dette er standard Facebook-funksjonalitet. Det er sånn det fungerer - og ferdig med det.