A+ A A-

Dyr respons fra Helserespons

  • Overordnet kategori: Artikler
  • Kategori: Meninger
  • Treff: 1093

Jeg har en lege som jeg innimellom går til. For å få kontakt med legen kan jeg enten ringe, eller jeg kan bruke en app som heter Helserespons. Nå tenker du; Ja, så klart bruker man da appen. Ja, du har helt rett. Greia er bare at det koster 12 kroner å bruke appen - hver gang! Her kommer mine synspunkter om det.

Vi skriver 2016. I det daglige styrer jeg mye av livet mitt via apper av alle slag. E-post og kalender både jobb og privat. Jeg kan se været på værstasjonen hjemme. Jeg sjekker saldo, betaler regninger, og sjekker utestående regninger i nettbank på mobil. Jeg sjekker salget i nettbutikken fra sofakroken. Jeg leter etter ladestasjoner når jeg på langtur med elbilen. Jeg sjekker damer på Sukker og Tinder. Jeg sjekker om elbilen er ladet opp, og hvor varm den er - og hvis den er kald, kan jeg sette på varmen via appen. Jeg leser Digipost på mobilen. Og så videre, og så videre. Felles for alle disse appene er at de er gratis å bruke (noen koster penger én gang, og noen har årsavgifter - men ingen koster å bruke pr gang). 

De få gangene jeg er syk og har behov for å kontakte legen min, bruker jeg altså appen som heter Helserespons. Appen fungerer kjempebra! Det er ikke noe annet å si om det. Det jeg imidlertid stusser over, er at når henvendelsen er sendt via appen, så kommer det en SMS med beskjed om at meldingen er mottatt. Når legesenteret har behandlet søknaden om å få legetime, da kommer det en SMS til med informasjon om dato og tidspunkt for legetimen.

Hver av disse SMSene koster seks kroner! Det koster altså meg 12 kroner bare å avtale legetime. 

- Da er det vel bare å ringe, tenker du nå. Ja, det er det. Poenget er at det er en stor besparelse for legekontoret å slippe alle telefonene. Det er i legekontorets interesse å kunne behandle enkle henvendelser via et skjermbilde, kontra å snakke på telefonen.

Her kommer tre spørsmål:

1) Hvorfor kan ikke responsen fra legekontoret komme som en pushmelding i appen? Det hadde ikke kostet noen ting.
2) Hvorfor skal et firma som lager en app tjene 4-5 kroner pr SMS de unødvendig sender ut?
3) Hvorfor skal jeg betale seks kroner for å få vite noe jeg tar for gitt - nemlig at "forespørselen behandles så fort som mulig"?

Så kommer det beste av alt: Meldingene som sendes på SMS legger seg i Helserespons-appen!

Her er mitt forslag til løsning: Legekontoret betaler utvikleren av appen, WTW AS i Tiller, en månedlig avgift for å la kundene sine bruke appen. Om de så senere baker den avgiften inn i egenandelen eller ikke, får være opp til legekontoret. Jeg kan forstå at de ønsker å få dekket utgiftene sine, men slik det er nå virker det bare bakstreversk og teit.

Til slutt; jeg kan leve med å betale 12 kroner for å bestille legetime. Jeg gjør det ikke så ofte, og så slipper jeg å vente i telefonen i en liten evighet. Det er to grunner til at jeg likevel synes det er fjernt at det er slik.

Den ene er fra et teknisk perspektiv. Det virker jo som en ganske dårlig gjennomtenkt løsning å sende SMS i en app som allerede behandler og viser meldingene. Den eneste mulige årsaken til dette er at utvikleren skal tjene penger.

Den andre grunnen er at jeg tenker på de som har en økonomi som gjør at de 12 kronene merkes på lommeboka. Det er vanskelig å tro, men i dag finnes det mange nordmenn som er nære eller under fattigdomsgrensen.