A+ A A-

Kyrre kjøper elbil - igjen

Da jeg solgte den forrige elbilen min for to og et halvt år siden, visste jeg at jeg kom til å eie en stillegående elbil igjen. Å kjøre en elbil er en veldig god opplevelse, og det er lave driftsutgifter. At det skulle ta såpass lang tid, og at det skulle bli dobbelt så dyrt - det visste jeg ikke. Nå er det et faktum - Kyrre har kjøpt elbil nummer 2.

Sommeren 2015 kjøpte jeg min første elbil, og det var starten på å aldri igjen eie en bil som går på diesel eller bensin (det er farlig å si aldri, men jeg er ganske sikker på at jeg mener det). I 2015 sto valget mellom BMW i3, Nissan Leaf og VW eGolf. Årsaken til at det ble eGolf var rett og slett at det var den som lignet mest på en bil slik jeg hadde vært vant til å se biler de siste 35 årene. Leafen (som riktignok får en betraktelig facelift sommeren 2018) ser ut som en padde med utstående øyne. Det er bare å beklage hvis noen føler seg tråkket på - men smak er nå en gang subjektivt. BMWen er litt spinkel og liten, og jeg er ingen liten og spinkel mann.

I perioden jeg hadde eGolfen eide jeg også min gode trofaste Ford Mondeo stasjonsvogn. Den ble ikke brukt alt for ofte i perioden med to biler, men når den først var på veien dekket den et behov jeg alltid har hatt - lang rekkevidde og god plass til folk og fe. For å gjøre en ett år lang historie veldig kort; eGolfen ble solgt ett år senere til en student som hadde mindre behov for plass og rekkevidde enn jeg hadde.

Den samme nevnte Ford Mondeo har nå passert 172 000 km. Etter at jeg flyttet på landet har antall kjørte kilometer pr år økt betraktelig, og behovet for mer forutsigbar biløkonomi melder seg. Det er på tide å bytte bil.

Det Store Bilvalget

Ja, hva velger man, når man skal bytte bil i 2018? Ikke ny fossilbil, i alle fall. Usikkerheten rundt hva våre folkevalgte gjør de neste 5-10 årene er stor, og det påvirker bruktbilprisene - spesielt på biler med diesel- og bensinmotor.

Leasing er uaktuelt for meg. Jeg kjører mellom 20 000 og 25 000 km hvert år, og leasingavtaler er som regel basert på 45000 km/3 år, noe som gjør at prisen blir hinsides all fornuft når de legger på 15000 km på de samme tre årene. Et eksempel er et tilbud jeg fikk fra en bilforhandler der den annonserte prisen spratt fra 4500 pr mnd til nesten 10 000 pr mnd på grunn av økt kjørelengde.

Dette har jeg regnet på, tenkt på, sovet på, og snakket mye om de siste ukene. Konklusjonen ble altså at jeg kjøper brukt elbil. Så var det å finne ut hvilken elbil, da. Det er ikke noe poeng i å gå tilbake til eGolf. Den har riktignok fått lenger rekkevidde siden 2015, men plassen er den samme. Det er ikke aktuelt å eie to biler, så den jeg kjøper nå må dekke behovene mine for bil tett innpå 100%.

Opel Ampera E kunne vært aktuelt, men de få som er på bruktmarkedet nå utmerker seg ved at de er opptil 100 000 kroner høyere priset enn ny bil. Årsaken er at Opel ikke klarer å levere før i 2019, og de som sitter på slike biler vet at de får solgt dem nesten samme hva de koster. Jeg vil ikke være med å å dra opp prisnivået på slike ting.

Nye Nissan Leaf er ikke verst å se på, men det er lang ventetid - og jeg må bytte nå når gammelbilen nettopp er EU-godkjent. Det lønner seg for meg, fordi det lønner seg for en eventuell ny eier.

Lang rekkevidde + god plass = Tesla

2017 Tesla Model S 75D
- Ca 370-400 km rekkevidde
- Firehjulsdrift
- Oppgradert og aktivert autopilot (AP2)
- Rød multicoat-lakk
- Premium ultrahvite nye seter med elektrisk justerbare hodestøtter
- Sort alcantara i taket
- Innredning i mørk asketre
- Integrert midtkonsoll av den nye typen med 2+2 USB og koppholdere bak
- Sikkerhetspakke

- Gratis ubegrenset superlading hele bilens levetid!

Skal du kjøpe Tesla? Spar 4000,- og få gratis lading i bilens levetid (gyldig til 30.04.2018).

Regnestykket

Alle som vet litt om bil vet at Tesla er en premiumbil som koster en del. Å kjøpe nyere brukt lønner seg selvsagt også på denne type bil. Førstegangseier tar det største verditapet i prosent det første året. Sist jeg kjøpte bil med banklån var terminbeløpet på rundt 4500,- På den bilen jeg kjøper nå ligger terminbeløpet 2000 kroner høyere, men det er ikke hele sannheten.

Bakgrunn: Bilen som nå skal selges er en dieselbil fra 2010. Med en årlige kjørelengde på rundt 22000 km, koster denne bilen meg i snitt 1600 kroner hver måned i diesel.

22000 km
0,55 l/100 km
1210 liter
14,- pr liter (tirsdag 20. februar 2018)
16940,- pr år
1412,- pr mnd

I tillegg er det (foreløpig) noe lavere årsavgift, ikke bompenger, og servicekostnaden på en elbil er lavere rett og slett fordi det er færre bevegelige deler.

En rask utregning viser at merkostnaden for denne bilen er på ca 3500 kroner pr mnd. Det er ikke så galt å få seg en 8 måneder gammel bil som er proppfull av teknologi for et beløp som tilsvarer det jeg ville betalt for en middels specket Ford Focus (når besparelsene er trukket fra).

Politisk hjørne

Det plager meg at det er så mange med sterke meninger om elbil. De fleste med veldig sterke meninger har ikke satt seg så godt inn i det de er uenige i. Siden jeg fikk opp øynene i 2015, da jeg kjøpte den første elbilen, har jeg lest mye om hvilket miljømessig fotavtrykk produksjon og bruk av en elbil har, kontra en fossildrevet bil. 75% av verdens miljø- og klimaforskere en nå enige - temperaturøkningen er menneskeskapt. Hva gjør vi med det? Vi må få ned utslippene av skadelige avgasser.

"Elbilbilister driter i miljøet"

Dette er en påstand jeg ser går igjen i kommentarfeltene i ulik innpakning. "Elbileiere kjøper elbil primært for å spare penger, og for å snylte på oss andre". Selvsagt er økonomi viktig! Det var viktig også da jeg kjøpte dieselbil i 2011. Regjeringen hadde nettopp fortalt oss at vi skulle kjøpe dieselbil. Det var bedre for det globale miljøet. De satte til og med avgiftene ned på dieselbiler, slik at det var enklere for folk å bytte bil. I mine øyne er det helt OK å spare penger der man kan, og når man samtidig gjør kloden til et bedre sted å være for fremtidige generasjoner, så er det innafor å kjøpe elbil. Det er forresten et fritt land, og alle har muligheten til å kjøpe elbil.

Mange påstår at elbilen forurenser mer ved produksjon av batterier, og at det derfor er bedre å kjøpe en diesel- eller bensinbil. Denne påstanden er i beste fall misvisende! Det alle elbilskeptikere glemmer, er å regne med alle utslippene i sammenheng med å finne olje, hente opp olje, raffinere olje, produsere drivstoffet, og transport. Tenk bare på hvor mye transport av personell forurenser. Fly og helikoptere på kryss og tvers over hele planeten. Drivstoffet kommer ikke ut til bensinstasjonen av seg selv. Det er et enormt apparat bak hver dråpe fossilt drivstoff. 

Seriøse, uavhengige rapporter viser at elbilen har et betraktelig lavere miljøavtrykk i sin gjennomsnittlige levetid, sammenlignet med en tilsvarende bil som kjøres på fossil drivstoff.

Se gjerne denne informative videosnutten om miljøavtrykket ved produksjon av fossilt drivstoff.

Kilde: Fully Charged - Volts for oil

 

 

 

 

Kilder

- elbil.no
- Itavisen
- TU
- Framtiden i våre hender

Til slutt i det politiske hjørnet, vil jeg påpeke at de som kjøper elbil på ingen måte snylter på noen andre. Et avgiftsfritak er ikke et subsidie. Det er et virkemiddel for å få folk til å ta de rette valgene. Det samme gjelder fritak i bomringer og gratis parkering. Før noen kritiserer meg for å være en snylter må jeg påpeke at i min hverdag finnes ingen bommer, ei heller parkeringsplasser jeg kan stå gratis på. Skulle jeg forville meg inn til tigerstaden, ser du meg neppe i et kollektivfelt da jeg fint klarer å kjøre i samme fil som alle andre. Jeg nyter godt av å fylle tanken med strøm fra veggladeren i garasjen, og den strømmen er mye billigere og renere enn diesel - og jeg betaler for den selv.