A+ A A-

Vil du værra med på påsketur i elbil

Årets påsketur gikk fra Bjørkelangen, via Kalbakken i Oslo, og hele veien til Malung i Sverige. Denne turen har jeg kjørt mange ganger før i fossilbil, og denne gangen skulle vi oppholde oss i en elbil hele veien. Turen ble planlagt i overkant tidlig og mye. Som fersk elbilbilist på langtur (den forrige elbilen gikk ikke så langt, den) er det litt å lære om å ha is i magen og kjenne sin egen bil. Les om kjørekomfort, lading, og transport av ski uten takstativ.

Ladestopp, eller ikke ladestopp

Totalt er turen på ganske nøyaktig 300 km. Når min bil er fulladet står det ca 375 km som oppgitt rekkevidde. I teorien er det altså mer enn nok til å komme frem uten lading underveis. Så var det dette med at forholdene underveis påvirker rekkevidden. Temperatur, våt veibane, motvind, hastighet, etc, etc.

Grønn Kontakt har en hurtiglader på Circle K i Arkoveien, Kongsvinger, så vi la inn et ladestopp i planen. Nå er det slik at bilen har en Type 2-kontakt, og det er ingen hurtigladere som tilbyr rask lading over Type 2 annet enn på Teslas eget ladenettverk. Her måtte et adapter til for å få rask lading.

Som nevnt planla jeg turen i overkant tidlig, men på den annen side hadde jeg jo da tid til å skaffe meg et adapter. Tesla har utviklet en kort kabel som har CHAdeMO i den ene enden og Type 2 i den andre. Man putter altså strømpumpen fra ladestasjonen i adapteret, og adapteret i bilen.

Etter en liten omvei via ladeappen til Grønn Kontakt på grunn av bruk av feil ladebrikke (Fortum sin er grønn, ikke sant!!), var det plankekjøring å lade med adapter. Takk til Leaf-føreren som hjalp meg med å få til lading.

Pakking av ski i bil uten takstativ

Å få med skiene var på mange måter en større bekymring enn lading. En påskepakket bil er gjerne forbundet med ski og staver. Så også for oss denne påsken. Min Tesla har ikke noen mulighet for takstativ på den tradisjonelle måten. Det finnes ikke festepunkter. Taket er laget av aluminium, og egner seg ikke for ettermontering av slike fester. Det hadde nok vært et ganske stort inngrep i bilens konstruksjon om noe slikt skulle blitt gjort. Det finnes alternativer, men prisnivået på sugekoppfester er litt i overkant når jeg har dette behovet én gang i året.

Vi var to voksne, ett barn i forovervendt barnesete, samt en flott liten Cocker i et ganske stort hundebur (56x50x78) i bagasjerommet. Bakseteryggen er delt 60/40 som på de fleste biler, og barnesetet er for bredt til at 60-delen gikk ned - så jeg måtte sette det på venstresiden. Det ga litt dårligere benplass til 7-åringen, men det gikk fint. Skiene fikk da plass på høyre side i bilen, og med en skisokk tredd over endene på skiene lå de fint oppå armlenet i midten av bilen. Skituppene lå litt nede i bagasjebrønnen bakerst, og med en bag oppå skiene mellom buret og siden på bagasjerommet lå alt trygt og godt.

Mange vil sikkert si at jeg burde brukt en skipose. Det kunne jeg, men skiposer har en tendens til å bli skitne - og det er enklere å plassere et par nyrensede ski bort fra hvite interiørdeler enn en stor skipose foot-in-mouth

Tesla Model S på langtur

Som nevnt har jeg kjørt denne turen mange ganger før, både på vinteren og sommeren. Veien mellom Kongsvinger og Torsby er veldig humpete, og jeg må si at Tesla Model S tar humpene mye bedre enn min 2010 Mondeo stasjonsvogn. Det har nok mye å gjøre med at elbilen er mye stivere. Understellet skal tross alt bære 2500 kg over alle mulige underlag.

Den eneste som nok kjente litt på de største humpene var hunden Yatzy som to-tre ganger ble vektløs bak der. På vei til Malung lå vi bak en annen Tesla som holdt en herlig passe hastighet på rundt 65-70 km/t der det var dårligst vei. Da han tok av til ICA i Torsby ga jeg ham en liten hilsen som takk for følget. Til førere som gjerne holder fartsgrensa + 20 på slike veier; Spør gjerne passasjerene om hvor fort de synes bilen bør kjøres. God tur til dere alle sammen kiss

Les også: Tesla Model S - 'Tess' - første roadtrip

Ladestoppet i Kongsvinger x 2

Vi la altså inn et ladestopp i Kongsvinger både til og fra. På vei til opplevde vi det man frykter mest når man skal lade. Ladekø. Det sto to Leaf og ladet på hver sin CHAdeMO, og det kom en til rett etter meg. Jeg var heldigvis såpass forutseende at jeg slapp av passasjerene på Kongssenteret før jeg dro for å lade. Det kostet mer enn begge ladestoppene til sammen...

Det var fint vær og jeg hadde radioen på, så det ble min tur ganske fort. Totalt var jeg ved ladestasjonen i 26 minutter, hvorav 14 var ren ladetid. På de 14 minuttene fikk jeg på 8,63 kwh. Dette ga nok strøm til at vi kom frem med 22% igjen på batteriet. Det betyr i klartekst at vi kunne droppet å lade, men det gir en mye bedre følelse i magen å vite sikkert...

Det skulle imidlertid vise seg at min sløvhet pluss litt klønete rutiner hos en svensk hurtiglader-tilbyder gjorde at det var veldig fint å ha de 22% i kapasitet - ca 100 km.

På vei hjem igjen stoppet vi ved den samme laderen - og denne gangen var det ledig plass - og hele ladestoppen tok snaue 20 minutter å gjennomføre. Vi ladet i 16 minutter og fikk på 10 kwh. Etter å ha levert halve reisefølget på Kalbakken og kjørt hjem til Bjørkelangen, var det ca 34% igjen på batteriet. Det var med andre ord helt unødvendig å lade på vei hjem også. Men igjen; better safe than sorry.

Clever hurtiglader + Malung = (nesten) sant

Vi hadde saktelading der vi bodde, men det hjalp lite da jeg glemte å sette bilen på lading første kvelden. Vi våknet opp til 15 km phantom drain (strøm som bare forsvinner fordiatte), og med kun 85 km på tanken måtte vi finne et sted som lader fortere enn 10 km/t fra stikkontakten vi hadde tilgang til. Vi hadde en del småkjøring på planen denne dagen.

Vi hadde på forhånd funnet ut at det fantes en hurtiglader i Malung. Denne var svært enkel å finne. Den står inne på området til Tanka Malung i Källvägen 8. På automaten kom det veldig tydelig frem at vi trengte et ladekort fra Clever. Det hadde jo ikke vi, så vi sjekket nettsidene for å finne utsalgssteder. Lenken til utsalgsstedene fungerte så klart ikke. Er det ikke pussig at slike viktige lenker aldri virker? (Det viste seg at det var et script for nedlasting av PDF som ikke var kompatibelt med Chrome for Android.) Heldigvis var kundesenteret åpent, så vi ringte dem. Joda, ladekort kunne kjøpes på Preem, Circle K og OKQ8.

Vi visste at det lå en Preem midt i Malung sentrum, så vi dro dit først. Ubetjent. Så feide vi bort til OKQ8, men de hadde aldri hørt om Clever før. Siste stopp på ruta var Circle K. Den lokalkjente av oss i bilen visste hvor den lå, for hun hadde sett skiltene før. Det viste seg å være en stor tank for lastebiler, og ingen betjening. Verdt å nevne er også at de ansatte på bensinstasjonen 25 meter fra ladestasjonen trodde det var gratis å lade...

Så da ringte vi Clever igjen, vi. Mannen i andre enden var veldig imøtekommende og hyggelig - og mot regnummer og mobilnummer fikk vi lade (potensielt gratis) i 15 minutter. Det ga oss nok børst til å komme gjennom dagen til vi kunne sette kjerra på saktelading. Kundebehandleren sa at det muligens kommer regning i posten. Det er helt greit for meg. De tar SEK 5 pr kwh, og vi fikk vel på ca 9 kwh som blir svimlende SEK 45. Det er dyrt om man gjør det ofte, men for oss som bare trengte en liten dytt i rumpa er det helt greit.

Bestill Clever Fri ladekort her (0 kr i månadsavgift + 3 kr för AC-laddning och 5 kr för DC-laddning per kWh)

Les også: Tesla referral-program - få gratis ubegrenset superlading

Tallenes tale

- Vi brukte ca 116 kWh
- Snittforbruket landet på ca 185 Wh/km
- I Norge ladet jeg 100% hjemme (ca 75 kroner)
- Totalt 18,62 kwh på Grønn Kontakt, og det kostet 75 kroner.
- Saktelading i Sverige kostet ca 120 kroner (privat)
- Hurtiglading på Clever koster kanskje 45,-
- Totalt kostet turen oss 315,-

Hvis vi hadde kjørt den forrige bilen min hadde samme turen kostet 554,- i diesel. Hadde vi tatt sjansen på å ikke hurtiglade, og husket å saktelade første natten, ville turen kun kostet 195 kroner.

Kjøreruta