A+ A A-

På langtur med elbil i Norge

Drøyt 1300 kilometer gjennom store deler av den sørlige delen av landet vårt ble unnagjort uten hverken rekkeviddeangst eller følelsen av å "aldri komme frem". Vi har vært en hel dag i i Dyreparken, besøkt familie i Rosendal, en halv dag i Mikkelparken. Her er noen ord og bilder om bilturen.

Oppholdet på de ulike stedene er ikke så spennende for andre enn oss som var der. Konklusjonen er at vi anbefaler Dyreparken og Kaptein Sabeltann-showet på det aller varmeste. Vi bodde i Abra Havn, som vi også anbefaler. Mikkelparken tok vi fordi vi var i området, og har du barn under 10 år er dette en fin stopp.

Dag 1 - Bjørkelangen- Dyreparken

Avreise fra Bjørkelangen: 09:40

Vi bråbestemte oss for å ta fergen Moss-Horten, for å dele opp reisen litt. I bilen satt det nemlig en hoppetusse av en 7-åring. Det er morsommere å ta ferge for far også.

Det kjipeste av alt det kjipe som kan skje skjedde. Etter en time kjørt begynte hjernen å virke, og jeg oppdaget at jeg hadde glemt en sekk med alt av ladeutstyr og masse andre greier hjemme. Det var ingen ting annet å gjøre enn å snu for å hente den. Det lå rett og slett litt for mye ting vi trengte i den.

Ulempen med dette var at vi jo brukte opp en del strøm unødvendig. Det var ikke fare på ferde med hensyn til om vi kom frem eller ikke, men det betydde potensielt noe lenger tid på ladestasjonene. Vi hadde ingen mulighet til å saktelade på natten før vi kom til Rosendal.

Ankomst Moss: 12:50

Fergen Moss - Horten: 13:00 - 13:35

I følge gjettometeret (distanseindikator på gjenværende batteri i elbilen) før vi kjørte ombord på fergen, trengte vi en liten ladestopp i Horten for å komme helt frem til Tesla Supercharger på Sundebru. Det bilen nok ikke tok hensyn til var at vi jo sto stille mens vi var på fergen. Da vi kom ut av fergen på andre siden kom det klart fram at vi kunne kjøre til Sundebru uten stopp, med god margin.

Opphold Tesla Supercharger Sundebru: 15:36 - 16:10

Vi gikk på toalettet, kjøpte oss en is, og gikk en liten tur i området mens bilen ladet. Bak veikroa ligger Den lille dyrehage. Jeg tenkt vi kunne svippe hodene våre innom der. Prisene var dessverre alt for høye. Barn: 230,- og voksen 260,- Vi var tross alt på vei til Dyreparken, og jeg så ikke poenget med å betale så mye for så lite. 

Hadde jeg ikke glemt sekken hjemme, hadde vi ikke trengt å stå her mer enn i 15 minutter.

Ankomst Dyreparken i Kristiansand: 17:30

Det var ikke mulighet for å lade over natten ved sjørøverbyen Abra Havn. Det burde de fikset, for jeg hadde gladelig våknet til fulladet bil mot betaling. Det er gratis parkering for elbiler ved Dyreparken, og de har ladeplasser med Schuko - men det er kun seks stikkontakter der, og når bobiler også kan plugge inn, da sier det seg selv at det er vanskelig å få plass - til tross for at vi var der en time før normal åpningstid. Jeg gjetter at de som sto der bodde på Dyreparken hotell et steinkast unna. Men jeg klager ikke - for det er mitt ansvar å ha nok pulver på batteriene til å komme meg videre - og det hadde jeg innocent


Dag 2 - Dyreparken - Rosendal

Vi var i Dyreparken fra klokken ni til ti på tre. Da var vi ferdige begge to, og vi gledet oss til å sitte på rumpa i noen timer.

Opphold Tesla Supercharger Lillesand: 15:04 - 15:32

Jeg trengte ikke mer enn rundt 20 minutter lading, men det ble en halvtime. Øynene var tunge, og det var godt å lukke dem litt. Du kan si hva du vil om at det er kjedelig å måtte lade elbilen, men du og du så deilig det er å kunne ta en powernap etter en lang og varm dag med 15000 skritt i Dyreparken. Tenk alle de trøtte trynene som banker nedover motorveiene med litt for lite søvn bak øynene...

Etter ca en time på veien ble det full stopp! Ikke fordi bilen var tom for strøm eller noe annet var galt med bilen, men fordi småen nok hadde fått litt for mye sol - og med nesa ned i et Donald-blad i 45 minutter ville magen opp. Veien vi kjørte på var svingete og humpete, så jeg skjønnet godt at softis og slush og burger blandet seg godt nedi der.

Etter en liten stopp langs veien (takk til den tyskregistrerte Teslaen som senket farten for å se at alt var OK med oss) kjørte vi videre med vinduet på gløtt og litt rolig musikk på anlegget. Vi stoppet for en liten matbit og tissepause i Bygland. Fint sted med masse natur. Ikke det at vi ikke hadde natur ellers på turen. Var det noe vi hadde nok av, så var det vel nettopp det laughing

Opphold Tesla Supercharger Hovden: 18:54 - 19:32

Igjen benyttet jeg anledningen til å sove litt. Jeg er veldig god til å sovne raskt i bilen. Det hjalp en del at regnet hamret ned på bilen. Vi var inne i den lille stormen som feide over vestlandet denne tirsdagen. Tordenet rumlet mellom fjellene... *gjesp* søvndyssende...

Nå begynte vi å klatre oppover mot Hardangervidda. Da vi kom oss opp på fjellet var det magene våre som rumlet. Det var på tide med en matbit. Haukeliseter Fjellstue er et veldig naturlig sted å stoppe når man kjører over fjellet på E134. Det hadde regnet kraftig hele veien fra Hovden, og hodet trengte en hvil like mye som magen trengte påfyll. Nydelig mat og veldig bra betjening. Vi elsker dette stedet!

45 minutter senere kjørte vi videre. Nå var det nesten bare nedoverbakke til Odda. Regenereringen på bilen la tilbake nesten 12% strøm på vei ned fra fjellet. Ca klokken ti stoppet vi ved Låtefossen for å ta en kikk. Den var større enn jeg noen gang har sett den!

Vi hastet videre. Vi hadde ennå et par timer å kjøre før vi var fremme hos søsteren min i Dimmelsvik, like ved Rosendal. Den siste biten er den verste på denne strekningen. Når man kommer ut av Folgefonntunnelen er veien veldig smal og krokete. Møter man lastebil eller buss her blir det litt travelt i hodet. Det går som regel bra... så også denne gangen.

Ankomst Dimmelsvik: 23:10


Dag 3 - Mikkelparken og så hjem

Vi forlot søsteren min ti over ti. Altså, dette var egentlig ikke en familievisitt. Jeg skulle kjøre over et lass med greier til søsteren min. Dette stoppet ble derfor lagt inn i sommerferieplanene våre - og vi gjorde Mikkelparken på veien siden vi var i området.

Jeg fikk saktelade over natten hos søsteren min (Vippset 50,- for kostnaden - ekte ebilbilister gjør det) og vi startet med ca 74% på tanken. 

Vi ankom Mikkelparken i Kinsarvik to timer senere, og var der til klokka fem. Vi hadde da i følge Google Maps drøyt seks timer å kjøre, og det var på tide å sette kursen hjemover.

Opphold Tesla Supercharger Eidfjord: 17:38 - 18:02

Vi gikk ned på brygga for å spise is. Her hadde vi det fint i sola. Kontrasten til regnværet dagen før var til å ta og føle på. Fint vær er nå bedre enn ikke fint vær.

Neste stopp var for å spise middag. Igjen stoppet vi ved en veikro langs veien på fjellet.

Opphold Dyranut: 18:35 - 19:50

Det var virkelig ikke feil å stoppe på Dyranut Fjellstova. Nok en gang fikk vi nydelig mat, og upåklagelig betjening. Vi løp opp for å se på trollet etter middag, tok noen bilder - og så hoppet vi i bilen igjen.

Opphold Tesla Supercharger Gulsvik: 22:01 - 22:31

Siste ladestopp på veien. Vi kjøpte pølse i brød og litt drikke, og nøt den lune sumarnatta på benkene utenfor Cirkle K sammen med et par lastebilsjåfører.

Ankomst hjemme: 00:37

Det ble som forventet noe lenger kjøretid fra Mikkelparken enn Google Maps sa. Vi spiste middag i over en time, og vi måtte lade i en halvtimes tid. Vi trengte ikke 30 minutter på siste stopp, men siden det er spiseforbud på de hvite setene i bilen måtte pølsa fortæres før avreise.


Oppsummering

Å kjøre Tesla på langtur forbinder ikke jeg på noen som helst måte med å ikke komme frem, eller å bruke sykt mye mer tid på reisen enn normalt. 

Ladestopp 1: 29 minutter
Ladestopp 2: 28 minutter (powernap)
Ladestopp 3: 38 minutter (powernap)
Ladestopp 4: 24 minutter
Ladestopp 5: 30 minutter

Turen ble altså 2 1/2 time lenger på grunn av lading, fordelt på tre hele dager. Men igjen, som jeg har sagt før, på lange turer med barn i bilen er det helt greit. Det som er synd er at det ikke er mulig å lade på fjellstuene. Da kunne vi kombinert hovedmåltidene med lading på vår tur.

Noen tall

Kjørte kilometer: Ca 1300
Forbruk: 156 wh/km

Veiene vi valgte

FV115 - Bjørkelangen - Skjønhaug
RV22 - Skjønhaug - Mysen
E18 - Mysen - Elvestad
FV151 - Elvestad - Tegneby
Mosseveien - Tegneby - Mosseporten
FV19 - Mosseporten - Moss havn
Ferge Moss-Horten
FV19 - Horten - Borre
RV19 - Borre - Undrumsdalskrysset
E18 - Undrumsdalskrysset - Kristiansand
E18 - Kristiansand - Lillesand
FV402 - Lillesand - Birkeland
RV41 - Birkeland - Krysning av Senumstadfjorden
FV406 - Senumstadfjorden - Vegusdal
FV42 - Vegusdal - Evje
RV9 - Evje - Haukeligrend
E134 - Haukeligrend - Skare
RV13 - Skare - Odda
FV550/FV551/FV48 - Odda - Dimmelsvik
FV48/FV551/FV550 - Dimmelsvik - Odda
RV13 - Odda - Kinsarvik
RV13 - Kinsarvik - Kvernabekken
RV7 - Kvernabekken - Hønefoss
E16 - Hønefoss - Sandvika
E18 - Sandvika - Oslo sentrum
E6 - Oslo sentrum - Oslo nord
RV159 - Oslo nord - Lillestrøm
RV22 - Lillestrøm - Fetsund
FV170 - Fetsund - Bjørkelangen
Ringen er sluttet.

Bilder