Ford Mustang Mach-E - bilder og spesifikasjoner
- Overordnet kategori: ROOT
- Kategori: Nyheter
- Sist oppdatert tirsdag 19. november 2019 22:16
- Publisert tirsdag 19. november 2019 09:43
- Treff: 985
Så kom den endelig frem i lyset. Etter at bilen ble teaset kun med konturene av baklysene på svart bakgrunn for over ett år siden, har Ford nå sluppet både bilder og spesifikasjoner. Bilen ble lansert i Los Angeles, California natt til mandag norsk tid, og så hadde Ford Norge sin egen lansering for Europeisk presse noen timer senere. De inviterte også til VIP-visning for interesserte i Skur 13 på Vippetangen. Der var jeg.
For meg er Mustang et uoppnåelig ikon som jeg har drømt om siden jeg var liten gutt. Det finnes sikkert rom for å kjøpe seg en gammel og sliten bil, men plass og tid er ikke lususvare - så det får bli med drømmen (eller at Lille Lord (1974 Land Rover) byttes ut om noen år).
Det er spennende at Ford velger å gi en ny elektrisk SUV samme navn som muskelbilen som snudde opp/ned på bilindustrien på 1960-tallet. Det vekker mange og ulike følelser blant folk, har jeg lest i ulike kommentarfelt etter at Ford offentliggjorde navnet. For meg personlig er gjenbruk av navnet OK. Jeg liker den nye bilen, og at den heter Mustang. Den virker kompakt nok til at den ikke blir blærete, og stor nok til at den kan brukes til noe. Interiøret oser Ford, og setene så skikkelig gode ut. Masse lagringsplass og detaljer som gjør at jeg allerede savner den gamle Mondeoen min...
Manglende signaturdeltalj
Mitt eneste ankepunkt (før jeg har prøvekjørt bilen) er fronten. Jeg beklager å si det, men når Ford går bort fra en såpass viktig signaturdetalj som dette, må de forvente å få litt kritikk. Den massive "grillen" i samme farge som bilen gjør at navnet Hyundai Ioniq farer flørtende over leppene mine. Det er ikke en god ting for Ford. Rett forfra er den rett og slett ikke noe pen. Skrått fra siden ser den ut som en litt bråkete Mazda. Fra siden og bak er den helt nydelig!
Skal du kjøpe Mach-E, Kyrre?
Jeg ser at Ford Mustang Mach-E GT kommer med noe som ligner på en mesh grill - altså en tradisjonell tettmønstret front som vi er vant til å se på Ford. Når den dukker opp i 2021 skal jeg vurdere om min vakre Tesla Model S skal byttes ut.
Dette er Ford Mustang Mach-E GT som kommer i 2021
Som Ford-fan er det litt rart at jeg ikke kaster meg rundt og forhåndsbestiller en Mustang Mach-E nå. Mange ville nok trodd det - meg inkludert.
Det er to problemer:
1) Fronten
2) Ladenettverket
Fronten er allerede vel beskrevet over. Det er ikke ofte jeg drar på langtur, men når jeg først gjør det er Teslas ladenettverk enestående. Sammenligner man ladekartene mellom Ionity og Tesla er det åpenbart hvilket nettverk det er enklest å bruke når man er på langtur.
Med Ionity alene kommer du ikke lenger nord enn Ytterån noen mil nord-vest for Östersund i Sverige, og ikke lenger sør enn Barcelona i Spania.
De svarte er i drift, og de hvite er under oppføring.
Det skal ikke store lorgnetten til for å se at Teslas ladekart er någet rikere. Dette er kun ladepunker i drift. Det bygges ut mange nye ladere rundt om i Europa. Tesla har nå så mange ladepunkter at de har måttet redusere størrelsen på kartpunktene.
Jeg er så klart klar over at alle med Type 2-lading har en mengde andre ladestasjoner å velge mellom, men det har Tesla også :)
Her er bildene jeg tok på VIP-visningen
Jeg tok ingen med lukkede dører og luker. Det finnes det et hav av på nettet allerede. Jeg fikk ikke tatt noen mål, da vi ikke hadde anledning til å sitte i eller stå nære bilen
Spesifikasjoner
TILGJENGELIGHET | Mach-E | AWD | First Edition |
---|---|---|---|
ESTIMERT LEVERING | Fra 2. halvår 2020 | Fra 2. halvår 2020 | Fra 2. halvår 2020 |
STARTPRIS | Veiledende pris fra kr 422 000,- ** | Veiledende pris fra kr 492 000,- ** | Veiledende pris fra kr 599 000,- ** |
SPESIFIKASJONER | Mach-E | AWD | First Edition |
BATTERIKAPASITET (kWt) |
|||
LONG RANGE (LR) |
98.8 kWt | 98.8 kWt | 98.8 kWt |
STANDARD RANGE (SR) |
75.7 kWt | 75.7 kWt | |
REKKEVIDDE OPPTIL (KM) | |||
LONG RANGE (LR) |
600 km | 540 km | 540 km |
STANDARD RANGE (SR) |
450 km | 420 km | |
DRIVLINJE | Bakhjulstrekk | Dual motor Firehjulstrekk (AWD) | Dual motor Firehjulstrekk (AWD) |
EFFEKT (kW/HK) | |||
LONG RANGE (LR) |
210 / 285 | 248 / 338 | 248 / 338 |
STANDARD RANGE (SR) |
190 / 258 | 190 / 258 | |
MAKS DREIEMOMENT (Nm) | 415 Nm | 565 Nm | 565 Nm |
AKSELERASJON (0-100 km/t) | < 8.0 sekunder | < 7.0 sekunder | < 7.0 sekunder |
TOPPHASTIGHET (km/t) | 180 km/t | 180 km/t | 180 km/t |
MAKS. DC-LADEEFFEKT (kW) | |||
LONG RANGE (LR) |
150 kW | 150 kW | 150 kW |
STANDARD RANGE (SR) |
115 kW | 115 kW | |
MAKS. DC-LADEEFFEKT (km/10 min) | |||
LONG RANGE (LR) |
93 km | 85 km | 85 km |
STANDARD RANGE (SR) |
84 km | 79 km | |
TOTAL LADETID (10-80%) | |||
LONG RANGE (LR) |
45 min | 45 min | 45 min |
STANDARD RANGE (SR) |
38 min | 38 min | |
UTSTYR | Mach-E | AWD | First Edition |
FARGEVALG | 7 | 7 | 3 ††† |
PANORAMATAK |
X | ||
STYLING | X | X | |
FELGER | 18” Alufelger | 19” Alufelger | 19” Alufelger |
RØDE BREMSECALIPERE | X | X | |
ADAPTIVE LED MUSTANG SIGNATUR-FRONTLYS | X | X | |
LED HOVEDLYS | X | ||
LED MUSTANG SIGNATUR BAKLYS | X | X | X |
OPPVARMEDE SIDESPEIL MED MUSTANG SIGNATUR VELKOMSTLYS | X | X | X |
ELEKTRISKE INNFELLBARE SIDESPEIL | X | X | |
INTERIØR | Lyst taktrekk og SENSICO-setetrekk | Mørkt taktrekk og perforerte SENSICO-setetrekk med røde sømmer | Mørkt taktrekk og perforerte SENSICO-setetrekk med blå/røde sømmer |
8-VEIS ELEKTRISK JUSTERBARE FORSETER MED MINNEFUNKSJON | X | X | |
OPPVARMEDE FORSETER | X | X | X |
TEKNOLOGI | Mach-E | AWD | First Edition |
E-LATCH (LÅSESYSTEM) | X | X | X |
B&O-LYDANLEGG MED 10 HØYTTALERE INKL LYDPLANKE | X | ||
10,2" DIGITALT INSTRUMENTPANEL | X | X | X |
15,5" BERØRINGSSKJERM | X | X | X |
NESTE GENERASJON SYNC MED TILKOBLET NAVIGASJON OG STEMMEKONTROLL | X | X | X |
FORDPASS CONNECT | X | X | X |
TRÅDLØS LADING (MOBILTLF) | X | X | X |
360-GRADERS KAMERA | X | ||
HANDSFREE ÅPNING AV BAKLUKE | X | ||
INTELLIGENT PARKERINGSASSISTENT | X | ||
ADAPTIV CRUISEKONTROLL | X ‡‡‡ | X ‡‡‡ | X |
KAPASITET OG DIMENSJONER | Mach-E | AWD | First Edition |
HØYDE | 1597 mm | 1597 mm | 1597 mm |
BREDDE | 1881 mm | 1881 mm | 1881 mm |
LENGDE | 4712 mm | 4712 mm | 4712 mm |
SETER | 5 | 5 | 5 |
BAGASJEKAPASITET (med baksetene foldet ned) | 1431 L | 1431 L | 1431 L |
BAGASJEKAPASITET (med baksetene oppe) | 402 L | 402 L | 402 L |
FREMRE BAGASJEROM (FRUNK) | 100 L | 100 L | 100 L |
MAKS TILHENGERVEKT | 750 Kg | 750 Kg | 750 Kg |
TILGJENGELIGE PAKKER | Mach-E | AWD | First Edition |
TEKNOLOGIPAKKE | X | X | |
TEKNOLOGIPAKKE + | X |
** Prisene er estimerte veiledende priser for denne modellen. Endelige priser vil bli offentliggjort i 2020 når det nærmer seg produksjonstart.
‡‡‡ Kun tilgjengelig med long range batteriet.
††† Inkluderer Grabber Blue, unik til First Edition.