A+ A A-

1986 - 1987 - Ford 20M

  • Overordnet kategori: Artikler
  • Kategori: Kyrres biler
  • Treff: 2927

Samme vinter som jeg tok førerkortet fikk jeg låne pappas gamle bil. Det var en flott 1968 Ford 20M med V6-motor og hardtop.

Dette var virkelig en bra ungdomsbil. Den var solid, rask og cool. Sikkerheten inni var selvsagt ikke god nok, men det var i alle fall ettermontert 3-punkts bilbelter foran. Den startet ikke akkurat på et kick, heller. Man måtte time gasspedalen og tenningsnøkkelen 100 %. Bommet man på første forsøket var det bare å gå inn og spise litt mens man ventet på at tennpluggene skulle bli tørre. En bil man ofte brukte som unnskyldning for å komme for sent...

Å kjøre denne bilen oppfattes den dag i dag som ren nytelse. Jeg har store planer om en dag igjen å være eier av en slik bil. Den store V6-motoren hadde en slik en fin-fin lyd og sparket godt fra når gasspedalen ble tråkka helt inn. På sommeren var det en skikkelig cruiserbil. Hardtopen gjorde at det ikke var noen stople mellom sidevinduet foran og sidevindet bak - bare ett digert åpent hull. Ikke slik å forstå at jeg selv fikk kjøre denne bilen på sommerføre... les videre så skjønner du hvorfor ikke.

Allerede samme vinteren jeg hadde den gikk den i stykker - big time! Jeg var i Jessheim (don't ask why) og midt i sentrum kom det en stygg lyd fra fronten på bilen, og hele bilen la seg noen grader skrått over på siden. Jeg satte bilen på siden av veien og gikk ut for å sjekke. Det var vinter og det sluddet og blåste. På hvert framhjul er det en fjær som sammen med støtdemperen sørger for å holde bilen på veien. Denne fjæra blir holdt på plass av to store kopper. Den ene koppen på min bil var helt opprustet, og fjæra lå helt nede ved navet på hjulet. På denne tiden hadde jeg en del kontakter innen bildeler. Et par telefoner fra en buikk like ved, og jeg hadde en ny fjær på gang. Så lå jeg der da, midt i veien og midt i søla, og skiftet halve forstillinga på bilen. Jeg hadde selvsagt alltid masse verktøy liggende i bagasjerommet.

Da jeg kom hjem kjørte jeg til en Gjør det selv-hall på Bjerke for å kikke under bilen. Jeg oppdaget til min store forskrekkelse at hele bærekonstruksjonen var rusten. Jeg kunne stikke en skrutrekker gjennom ramma like ved motorfestene. Det var dessverre slutten for denne bilen. Jeg brukte den noen få ganger på småturer, og litt utpå nyåret 1987 ble den solgt som delebil. Heldigvis for meg var dette omtrent på samme tid som jeg bestemte meg for å begynne å kjøre budbil, og min splitter nye Ford Transit var like rundt hjørnet.

Jeg har dessverre ingen bilder fra den tiden jeg hadde bilen. Her er tre bilder jeg har fra da jeg var liten. Pappa kjøpte nemlig denne bilen da den var ny i 1968.


Søs, Mamma, meg og hunden vår Cindy.


Søs og jeg i Østerrike. Pappa gikk på en smell da det la seg 20 cm snø over natten, og vi kjørte på sommerdekk...


Her er jeg på vei inn i bilen et sted i Italia.