A+ A A-

Klarna Checkout i Opencart

  • Overordnet kategori: Artikler
  • Kategori: Websider
  • Sist oppdatert onsdag 05. mars 2014 20:21
  • Treff: 4754

Hvis du er på jakt etter en knallbra nettbutikkløsning OG et veldig bra konsept for betaling - da bør du se på Opencart og Klarna Checkout. Det er imidlertid noen skjær i sjøen som du bør passe deg for. Her er mine erfaringer med denne integrasjonen.

Jeg kontaktet Klarna for å få en demonstrasjon av Klarna Checkout. Da produktet ble lansert i Norge, var de raskt ute med å få til en telefonsamtale. Jeg skrev under på papriene, og etter anbefaling fra Klarna ble jeg kontaktet av Bivo i Sverige for å få på plass Klarna Checkout i nettbutikken. Dette var i utgangspunktet gratis.

En liten uke senere var Bivo ferdig, og jeg kunne teste løsningen. Det gikk dessverre ikke så bra. Klarna Checkout som konsept er veldig bra. Som en integrert løsning som IKKE er modulbasert i en modulbasert løsning som Opencart, det er mildt sagt uheldig.

Les mine kommentarer til løsningen i teksten under, og les Klarnas respons - og les min respons på det igjen.


1) Når en ny kunde handler, blir ikke kunden registrert i min kundedatabase.
Dette betyr i praksis at kunden er Klarna sin - og ikke min.
Når en kunde gjennomfører en bestilling via Klarna Checkout så håndteres bestilllingen gjennom Klarna Checkouts I-frame. Dette innebærer at kassen i utgangspunktet hostes av Klarna. Når bestillingen er gått igjennom, vil vi pushe en respons tilbake til butikken, som inneholder vareliste, navn, epost, adresse osv. Det skal i realiteten være mulig for butikken å lese dette, og opprette en bestilling i deres systemer.
Det er korrekt at -ordren- kommer tilbake til nettbutikken, men ikke kundekortet. Det resulterer i to ting: 1) Kunden finner ikke igjen ordren selv om vedkommende hadde opprettet en kundeprofil og var logget inn. 2) Jeg har ikke et kundekort som jeg kan søke etter hvis kunden kontakter meg og lurer på noe vedrørende sitt kundeforhold.
 
 
2) Når en registrert kunde logger inn, blir ikke salget registrert på
kundes profil selv om kunden var logget inn.
Da er vi litt tilbake til det samme som jeg nevnte ovenfor; det pushes en respons tilbake til butikken fra Klarna, som inneholder epostadresse mm. Denne informasjonen kan benyttes for å knytte ordren opp mot kundens bruker i nettbutikken. Dere kan også skape et eget ordrenummer, som sendes over til oss. Dette kan også benyttes for å knytte en ordre opp mot en kundeprofil.
Jeg (og veldig mange med meg) driver en nettbutikk som er modulbasert. Det betyr i mitt tilfelle at jeg ikke har en egen IT-avdeling som sitter klar til å lage ny kildekode hver gang jeg bestemmer meg for å legge til noe. Å drive en modulbasert nettbutikk betyr at jeg kjøper en modul, installerer, oversetter, og tar den i bruk. Det du sier her er at jeg må gjøre en integrering mellom ordren som kommer fra Klarna og kundedatabasen. Mange av mine kunder velger å ikke opprette en kundeprofil, men -jeg- får likevel profilen inn i mitt system som en reigstrert kunde - forskjellen er at vedkommende mangler passord og kan ikke logge inn. Jeg kan likevel søke opp kunden og se hvilke kjøp denne har gjort.

Skulle jeg mekke dette til ved å lage en ny integrasjon, går jeg ganske langt vekk fra kjernefunksjonaliteten til Opencart. Hele poenget er at jeg skal kunne oppdatere nettbutikken med ny kildekode fra Opencart, og så skal alt fungere uten å gjøre noe arbeid. Klarna foreslår noe helt annet - og det vil overraske meg stort dersom dere ikke får mange klager på dette etter hvert som butikkeierne oppdager hva som skjer.
 
 
3) Det er ingen steder kunden kan melde seg på nyhetsbrevet
Det betyr at jeg mister potensielle salg. All forskning viser at en kunde
som aktivt melder seg på nyhetsbrevet, er en god kunde som kommer til å
legge igjen penger i nettbutikken.
Det er ingenting i veien med å legge til et felt for påmelding til nyhetsbrevet. Dette har ingenting med Klarna Checkout å gjøre. Dette kan gjøres hvor du måtte ønske det i butikken, f.eks i ordrebekreftelsen, i handlekurven eller på forsiden. Det eneste som ikke er mulig er akkurat inne i I-frame(selve Klarna-vinduet). 
Erfaringsmessig melder en kunde seg på nyhetsbrevet ved registrering eller ved uregistrert kjøp. Når dette tas bort fra registreringssteget, mister jeg potensielle mottakere av nyhetsbrev. Igjen foreslår Klarna å gå bort fra måten Opencart er bygget opp, og alle spesialtilpasninger i kjernekildekoden må gjøres på nytt når nettbutikken skal oppdateres. Dessuten: ref det med manglende kundekort; ingen kundekort - ikke noe sted å registrere ønske om nyhetsbrev.
 
 
4) Integrasjonen er ikke god i forhold til å oppdatere nettbutikkens
kjernefunksjoner. Klarna Checkout bypasser "checkout", noe som gjør at det
må spesialtilpasninger til for å få det til å fungere.
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at den bypasser checkout. Det er fint om du kunne utdype litt her. Hva sikter du til når du skriver ' Integrasjonen er ikke god i forhold til å oppdatere nettbutikkens kjernefunksjoner'?
Dette har du nok forstått nå, men for sikkerhets skyld: Opencart har denne veien til målet: /Kategori eller Produkt/Handlekurv/Kasse/Betaling/Kvittering. Klarna hopper over kassen i Opencart, og går rett fra Handlekurv til Kvittering. /Kategori eller Produkt/Handlekurv-betaling/Kvittering.
 
 
5) Ved at Klarna Checkout ligger på /cart/ og ikke på /checkout/ har jeg
ikke lenger https på betalingssteget. Jeg skulle gjerne visst hvorfor
Klarna har valgt denne løsningen.
Klarna Checkout krever ikke HTTPS, men det er ingenting i veien for at du kan legge https på den aktuelle URLen. Det er butikken som eier URLen, og dere kan legge til eller fjerne HTTPS så mye dere måtte ønske det. Informasjonen fra I-framen er kryptert. I-framen ligger ikke i butikken, men på en av Klarnas servere, og vises som en kopi i et vindu i butikken. Informasjonen som kunden fyller inn skrives inn i I-framen, og denne infoen er kryptert. Dere må gjerne legge til HTTPS på siden dersom dere tenker at det skaper en trygghetsfølelse for kunden.
Her går jeg igjen tilbake til hvordan Opencart er bygget opp. Å legge betaling på et steg som ikke er ment å være betalingssteget er rart. Jeg måtte fjerne linkene til /checkout/ da den urlen hentet opp den gamle betalingsløsningen. Nok en gang er integrasjonen i strid med måten Opencart er bygget opp.
 
 
- Klarna Checkout må lages som en modul som installeres som alle andre
moduler.
Jeg regner med at dere kjører en API-løsning nå. Det finnes Klarna Checkout som modul for OpenCart også, blant annet en som er utviklet av svenske Trustify.se, en av våre samarbeidspartnere.
Det var Bivo som gjorde integrasjonen. Veldig rart at de ikke brukte modulen, hvis det finnes.
 
- Klarna Checkout må fungere samnmen med alle installerte betalingsmidler
Klarna Checkout er en løsning som inneholder Klarna Faktura, Klarna Konto, Klarna Delbetaling, Visa og MasterCard. Det vil snart også være mulig med direkte bankoverføring. Klarna Checkout er ikke bare en kasseløsning, det er en betalingsløsning, og kan ikke kombineres med andre løsninger som ikke hostes av Klarna. Et av poengene med Klarna Checkout er at man kun trenger å forholde seg til en betalingsleverandør, uavhenging av hvilke betalingsløsningn som benyttes.
Man kan selvsagt ha en sepparat kasseløsning, skulle man ønske det.
- Klarna Checkout må fungere sammen med alle installerte fraktmetoder
Det lar seg fint løse å la kunden velge fraktmetode først. Da kan dere benytte hvilke betalingsløsningn dere måtte ønske. Dette gjøres rett og slett ved å legge inn fraktmetodene før man kommer til kassen. 
Her mener jeg at løsningen ikke er godt nok gjennomtenkt. Opencart er altså en modulbasert løsning, og hvis jeg på et senere tidspunkt ønsker å legge til en fraktmetode (f.eks. MyPack), må systemet være dynamisk slik at jeg slipper å gjøre noen endringer. Det som ikke fungerte med Klarna Checkout i denne forbindelse, var fri frakt basert på en nedre ordretotal. Det valget kom aldri opp fordi KC var hardkodet til å bruke én fraktmetode (fri frakt er en separat fraktmodul som slår inn etter gitte kriterier).
 
- Klarna Checkout må benytte dynamiske linker (linken til terms &
conditions er hardkodet)
Jeg vet ikke riktig om du sikter til Klarnas T&C eller butikkens. Klarnas T&C er generisk. 
Butikkens T&C kan utformes slik dere måtte ønske det selv. Vi viser kun informasjonen som butikken har fremlagt. 
Her sikter jeg til at utvikleren som gjorde integrasjonen på vegne av Klarna (det ble ikke opplyst om at det fantes moduler) hardkodet en link til våre kjøpsbetingelser i iframen til Klarna- og det ble hardkodet inn feil URL - og jeg måtte bytte innhold på artikkelen. Han spurte aldri hvilekn URL jeg ville benytte.

Oppsummering: Integrasjonen er sikkert veldig bra i nettbutikker som er basert på utvikling av en IT-avdeling, men i en modulbasert løsning MÅ man tenke slik utvikleren har tenkt. Man MÅ lage moduler etter best practise-prinsippet slik at nettbutikken kan leve videre som før integrasjonen. Det MÅ være opp til eieren av nettbutikken hvilke moduler som skal være slått av eller på (frakt og andre betalingsmetoder). En hver form for spesialtilpasninger i kjernekildekoden til en modulbasert nettløsning gjør det umulig å drive da man til slutt går beina av seg for å følge med på utvikling og oppdatering. Hele poenget med å velge en modulbasert løsning er at man skal DRIVE nettbutikk - ikke utvikling.

Som sagt har jeg funnet en modul som jeg holder på å teste nå. Den fungerte ikke på første forsøket, men jeg er i dialog med utvikleren.