A+ A A-

Klarna Checkout i Opencart #2

  • Overordnet kategori: Artikler
  • Kategori: Websider
  • Sist oppdatert onsdag 05. mars 2014 21:08
  • Treff: 2381

Jeg har tidligere skrevet om integrasjonen av Klarna Checkout i Opencart. Etter en mislykket manuell integrasjon i nettbutikken, har jeg forsøkt å si opp avtalen med Klarna siden september uten hell. De tviholder på at dette er et produkt jeg skal kunne bruke. Jeg er ikke uenig i at selve produktet holder mål, men jeg liker ikke integrasjonsmodellen. Nå har jeg testet en ny modul utviklet av Foo Media i Sverige. Jeg mistenker at den er utviklet på vegne av Klarna. Om den holder mål? Ikke pokker! Her får du vite hvorfor ikke det.

Punkt 1: Nyhetsbrev
Alle undersøkelser viser at nyhetsbrev er en ekstremt effektiv og rimelig måte å drive salg på. En potensiell kunde som helt frivillig legger igjen e-postadressen sin, det er en kunde som med stor sannsynlighet allerede har, og i fremtiden vil legge igjen penger i nettbutikken.

Slik løses dette med nyhestbrev i Foo Media sin Klarna-modul:
Alle som handler registrert blir automatisk registrert som mottaker av nyhetsbrevet.
De som ikke registrerer seg (gjestekonto), får ikke tilbud om nyhetsbrev.

Dette er helt krise!

Krise 1: Først og fremst er dette en krise fordi alle norske nettbutikker med denne modulen bryter norsk lov uten en gang å vite om det. I Norge står det i loven at kunden skal gi sitt samtykke for å kunne sende nyhetsbrev. At disse kundene ble meldt på automatisk kommer ikke frem i noen dokumentasjon. Uholdbart!

Krise 2: Veldig mange kunder velger å ikke styre med passord og slikt, og handler uregistrert. Som eier av nettbutikken går man altså glipp av potensielle kunder og potensielle salg. Uholdbart!

Krise 3: Jeg bruker en 3. partsmodul som kopler nyhetsbrevsignup i Opencart direkte til MailChimp. Med Klarna-modulen betyr dette altså at nyhetsbrevpåmeldinger ikke går dit de skal. De ender opp i Opencart, og jeg må eksportere og importere data hver gang jeg skal sende nyhetsbrev. Dette betyr altså IGJEN at Klarnas betalingsløsning ikke benytter seg av standardfunksjonaliteten i Opencart. Uholdbart!

Punkt 2: Google Analytics
I en normal nettbutikk sendes kunden til en kvitteringsside etter at handelen er gjennomført. På den siden ligger det som regel et script som sender data om kjøpet til Google Analytics. Der kan jeg se hva de kjøpte, hvor de kjøpte det, hvor mange ganger en kunde besøkte nettbutikken før kjøpet ble gjennomført, osv, osv. Klarna Checkout kjører et API eller en iframe (usikker på hvordan den nye modulen løser dette), og de sender ikke kundene til min kvitteringsside. Det betyr at salgene ikke registreres i Google Analytics, og jeg går glipp av viktig informasjon om nettbutikken og trafikken som fører til salg. Jeg styrer i blinde, for å si det slik.

Det hele virker ekstremt amatørmessig, og lite gjennomtenkt. Jeg er overrasket over at en så stor aktør som Klarna ikke sørger for å lage gode nok løsninger. De jobber jo med salg selv, og de må vite at dette er viktig for alle nettbutikker!

Jeg kan ikke annet gjøre enn å anbefale deg å ikke bruke Klarna Checkout i nettbutikker som er basert på open source uten å sjekke nøye hva det innebærer for deg. Hvis du har et utviklerteam som jobber på nettbutikken, bør du involvere de i integrasjonen slik at den øvrige funksjonaliteten ivaretas.