A+ A A-

Kyrre kjøper VW e-Golf

  • Overordnet kategori: Kyrres biler
  • Kategori: Kyrres e-Golf
  • Sist oppdatert torsdag 07. mai 2015 23:19
  • Treff: 3217


Illustrasjonsbilde

Elbil. Ladestasjoner. Rekkeviddeangst. Fremtid. Økonomi. Miljø. Dobbeltmoral. Valgets kval. Joda, det er mye å tenke på før man bestemmer seg for å kjøpe elbil. Jeg har tenkt. Lenge. Nå har jeg bestilt elbil.

Første gangen jeg hadde noe med en elbil å gjøre var i 1995. Tenk det. Nitten nitti fem. Det er tjue år siden, det. Jeg fikk dessverre ikke kjøre bilen, en Ford Express (Ford Escort med høyt tak) med elektrisk motor. Det var i forbindelse med Skandinavias første billøp for elbiler som gikk fra Gøteborg til Oslo, at jeg var utskremt fotograf på vegne av Ford Motor Norge. Jeg jobbet som informasjonskonsulent, og siden Ford stilte bil til start, var det naturlig at jeg var med. Det var veldig kult, og at det skulle ta tett innpå 20 år før elbilen ble noe i nærheten av en "bil for alle" er vanskelig å fatte.

Andre gangen var i 2002 eller no. Da fikk jeg prøve en Think etter at Ford hadde kjøpt opp den norske fabrikken i 1999.

Tredje gangen var da jeg fikk teste Teslaen til en kompis i 2014. Vi kjørte tur/retur Oslo/Stavanger nonstop for å hente en båtmotor(!).

Fjerde gangen var da jeg prøvekjørte VW e-Golf hos Møller Romerike i april 2015.

Likhetstrekkene fra 1995 til 2015 er ikke mange. At bilen nesten ikke lager lyd er vel omtrent det eneste.

Jeg ble selvsagt frelst da jeg fikk kjøre Tesla. Problemet er prisen. Selv om jeg sparer en del i året på å kjøre elbil, er selv bruktbilprisen for høy for meg. Jeg måtte se meg om etter et alternativ. Jeg liker ikke elbilene som ser ut som elbiler. Jeg liker ikke å stikke meg ut så mye i trafikken. Etter en del Googling og sjekking, dro jeg for å prøvekjøre en VW e-Golf. En time senere var jeg overbevist om at dette var noe for meg. Den er nydelig å kjøre. Responsiv, stille - også på motorveien, god bagasjeromsplass, deilig infotainmentsentral, egen app (koster penger å bruke), og så er den jo nesten gratis å bruke sett i forhold til min gamle Mondeo.

Prøvekjøringen var så positiv at jeg signerte kontrakt der og da.

Hvorfor kjøper du elbil, Kyrre?

For å svare på det spørsmålet må jeg røpe en lite godt bevart hemmelighet. Jeg flytter til Bjørkelangen i sommer. Jeg skal tilbake til å kjøre 4 mil til jobb, og 4 mil hjem igjen. Jeg skal tilbake til å stå i kø morgen og kveld. Jeg skal igjen gjøre det jeg gjorde i 4 år da jeg jobbet på Fornebu. Jeg skal tilbake til å betale 15000 kroner i årlige drivstoffutgifter. STOPP! Der kom svaret. Penger.

Her kommer et svært enkelt regnestykke.

  • Avstand til og fra jobb: 73,8 km
  • Antall arbeidsdager: 240
  • Antall km: 17 712
  • Forbruk dieselbil: 0,66 l/10 km
  • Antall liter: 1 169
  • Pris pr liter diesel: 12,48 (pr 16.04.2015)
  • Kostnad pr år: 14 589
  • Snittkostnad pr mnd: 1 215

I dag betaler jeg femten hundre i billån. Det betyr at med den nye avstanden til og fra jobb, vil det koste meg 2715 kroner pr mnd å kjøre bil til og fra jobb. All annen kjøring koster også penger. Moren min bor på Langhus, og jeg prøver å besøke henne annenhver helg. Det er alene 3200 kroner pr år + to passeringer i bomringen. I tillegg kjører jeg en del hit og dit, og veldig sjelden mer enn 6-7 mil tur/retur.

Hva koster det å kjøre elbil, da?

Jeg har jo ikke fått bilen ennå, men det skrives rundt om på nettet at en elbil koster maks 2 kroner pr mil i rene kjørekostnader. Da må vi sette opp et regnestykke igjen.

  • Antall km: 17 712
  • Kostnad pr mil: 2
  • Kostnad elbil pr år: 3 542
  • Snittkostnad pr mnd: 295

Jeg kjøper altså helt ny elbil, og jeg må ha lån på den. Lånet er beregnet til å koste ca 2900 kroner (etter at egenandelen er betalt). Så for 485 kroner mer pr mnd får jeg helt ny bil, og kjører til og fra jobb på en miljøvennlig måte. All kjøring utover det vil hjelpe på å fullfinansiere bilen. Bare på de 26 turene til moren min sparer jeg nesten 2500 kroner i året i rene kjørekostnader.

Rekkeviddeangst

Jada, jeg tenker en del på det. Jeg skal innrømme at jeg nok kommer til å feige ut enkelte ganger, for inntil videre beholder jeg fossilbilen min. Det er flere årsaker enn bare rekkeviddeangsten. Blant annet er det vanskelig å hekte på en henger for å kjøre oppussingsmaterialer, søppel, og andre tyngre ting med en elbil. Det kan jo hende at jeg skal besøke søsteren min på vestlandet, og da blir turen litt mer komplisert enn jeg er villig til inntil videre.

Blir jeg en ekte elbilist?

Ja, jeg tror nok det på sikt. Jeg må tørre å utfordre rekkevidden slik at jeg ikke sitter på nåler hver gang jeg er ute og kjører langt. Fordeler min er at jeg er såpass geekete at det med å regne på snittforbruk og slik vil gjøre bilholdet morsommere. Jeg gjør allerede det på bilen jeg kjører i dag.

Da er det bare å vente på levering en gang i månedsskifte juli/august :)

Har du e-Golf? Bare nysgjerrig? Sjekk ut Facebook-gruppen VW e-Golf Norge som drives av entusiaster.