A+ A A-

Robotklipper - bekymringsfri sommer - oppdatering 2020

  • Overordnet kategori: Artikler
  • Kategori: Huset
  • Sist oppdatert onsdag 03. juni 2020 18:57
  • Treff: 152


Her ser man hvordan Rob har det nå. Han kjører gjennom en krig av kvister og pollen. Jeg får nesten rydde litt slik at han kommer seg trygt hjem etter en hard dag på jobb. (Det ser verre ut enn det er - pollen har lagt seg i alle små og store riper han har.)

Det er nå fjerde sesongen godeste Rob, en Robomow RS 625 Pro, tusler rundt i hagen og holder gresset nede. Det er hans tredje oppstart etter vinterlagring, og her er en oppdatering på hvordan det har gått.

Oppstart 2018-sesongen

Rob hadde stått i en utebod med rundt 5-6 grader på det kaldeste, uten lading. Batteriene skal egentlig lades litt på vinteren, men jeg glemte det. Da maskinen ble tatt ut til gressesongen 2018 var det bare å sette den inn i basestasjonen, vente en times tid, og så begynte den å klippe. Resten av sesongen gjorde den jobben sin som forventet, med et par avkjøringer fra kantledningen. Det er to steder han kjører seg fast - og jeg har planer om å flytte ledningen litt... en gang.

Oppstart 2019-sesongen

Året etter gikk det ikke like bra. Maskinen hadde nullstilt seg, og hele oppsettet med soner og tider var borte. Da jeg slo den på og satte den i basestasjonen oppførte den seg som om den var ny - bare ikke helt. Jeg fikk ikke stilt inn sonene. Jeg måtte gjennom en reset først.

I videoen under viser jeg hvordan du resetter en RS625Pro (til et internasjonalt publikum på dårlig engelsk).

Oppdatering 2020

Årets gressesong startet helt nydelig. Maskinen klagde riktignok som vanlig på at den var helt tom for strøm. Den pep som vanlig i ca 20 minutter, men så begynte den å ta til seg lading. Som vanlig glemte jeg å sette den til vedlikeholdslading da jeg satte Robstern bort for vinteren i fjor.

Så begynte problemene. Et par uker etter sesongstart måtte jeg hente Rob ute i felten et par ganger. Jeg trodde han hadde drømt seg bort og gått tom for strøm - så jeg bare satte ham i basestasjonen og gikk min vei - så klart etter noen formanende ord om at han alltid skal komme hjem før det er mørkt og ikke leke med feil folk.

Den tredje gangen tenkte jeg at jeg måtte sjekke batteriet. 78%. Åja. Så ikke tomt for strøm, men like fullt sto han bare midt på plenen og hang. Appen sa ikke noe, og ladeboksen i boden sa ikke noe. Alt så fint ut, men da jeg logget inn på displayet på Rob sto det "Venter på kantledning".

Sjekke - teste - sjekke igjen

Denne meldingen startet en nesten tre timer lang feilsøkingsøkt, der jeg til slutt fant feilen - en svak tilkopling i en skjøt.

En lang historie kort; Jeg gikk over alt utstyret og selve klipperen, og sjekket om noe kunne ha kommet under maskinen som dekket for en sonsor. Så restartet jeg strømboksen i boden, og DA begynte den å pipe med beskjed om at kantledningen var brutt. Det er nå greit nok - selv om jeg skulle ønske den hadde gitt det signalet litt før... når alt tilsynelatende ser OK ut, da gidder man ikke sjekke!

MEN: Hvor finner man et brudd på 250 meter ledning som nå ligger 3-4 cm nede i bakken? Det finnes heldigvis relativt enkle metoder.

Her er to tips:

1) Kjøp en kabeltester fra Clas Ohlson til 299,-
Er bruddet klart og tydelig - altså helt klippet over - så vil man finne stedet der signalet på testeren slutter å høres. I mitt tilfelle var det altså ikke brudd, men dårlig kontakt - og denne metoden fungerte bare delvis. Strømboksen har toleranser den følger i form av motstand i kantledningen, og når den er for svak oppfattes det som brudd. Hos meg hadde ledningene inne i skjøten dårlig kontakt, og spenningen ble for lav. Det forklarer at signalet fra kabeltesteren kunne høres på hele ledningen, men at ladeboksen meldte brudd.

2) Bruk en ledning som er lik eller som ligner kantledningen (også kalt begrensningskabel) og følg disse stegene:

  • Løsne den ene enden av kantledningen fra kontakten i basestasjonen
  • Fest reserveledningen i den samme kontakten
  • Ta av litt isolasjon i den andre enden
  • Sett i 220V på ladeboksen hvis du ikke allerede har gjort det - du får ikke støt av kantledningen ;)
  • Velg ut noen strategiske steder i hagen der du finner ledningen i bakken
  • Dra ledningen opp så mye at du kan ta av litt isolasjon - akkurat nok til at du får kontakt med reserveledningen
  • Hold den løse ledningen til kopperet og lytt til ladeboksen om den har sluttet å pipe - her må du kanskje alliere deg med noen dersom ladeboksen står langt unna - eller hvis det er mye støy

Når den slutter å pipe har du bypasset bruddet med reserveledningen, og isolert en strekning der bruddet er. Da må du enten dra opp kabelen mellom dette og forrige sted du sjekket, eller fortsette å teste tilbake mot forrige teststedhvis det er et lengre strekke med ledning.

Ulempen med det siste tipset er at det potensielt kreves en ganske lang ledning. I mitt tilfelle var den dårlige skjøten godt innenfor rekkevidden til reserveledningen min - og jeg startet heldigvis i riktig ende - så jeg hadde vel litt flaks. Siden kabelsjekkeren ikke fungerte for meg måtte jeg ha dratt opp hele kabelen til jeg fant en skjøt eller et delvis brudd dersom ikke reserveledningstrikset hadde latt seg gjennomføre.

Nå er alt i orden, og jeg sparte meg for flere tusen kroner dersom jeg hadde måttet få noen til å se på det. Det opereres med rundt 2500 kroner å feilsøke kantledningen pluss eventuelt materiell.

Robstern jobber fra 08 til 21 hver dag unntatt søndag, og han ser ut til å trives med arbeidsgiveren sin - som stadig holder godstolen varm mens Rob gjør jobben!

God sommer :)