A+ A A-

Sparer man penger på å kjøre elbil?

Svaret på spørsmålet i tittelen er et uforbeholdent Ja! Om du merker det på lommeboka kommer imidlertid helt an på hvor du lader bilen til daglig, og hva slags finansiering du har.

Hvis du for det meste lader hjemme, og ikke har lån på bilen - da vil du merke ganske godt at økonomien bedrer seg. For mitt vedkommende gikk jeg fra en eldre Ford Mondeo til en ett år gammel Tesla Model S (avbildet). Lenger ned kan du se hvor mye jeg sparer på å ikke fylle diesel lenger.

Det er litt for mange ulike økonomiske situasjoner der ute til at det er noe poeng for meg å lage et helt korrekt kostnadsbilde for eierskapet av en elbil. Drivstoff er bare en liten del av kostnadene. Service, vedlikehold og avskrivninger påvirker så klart hva det koster å eie en bil.

Det jeg med sikkerhet kan si, er at ved bruk der man fyller tanken med strøm fra veggen hjemme på natten, har en lavere pris enn om man fyller med bensin eller diesel. Hurtiglader man ofte og mye vil det føre til høyere kostnader, men som du ser lenger ned har man ganske mye å gå på når det gjelder kostnadene forbundet med å fylle fossilt drivstoff.

Så mye ville jeg brukt

I grafen under ser du hva det hadde kostet å fylle diesel på tanken de siste seks månedene. Totalt beløper dette seg til den nette sum av kr. 12 412,-

Tallene er basert på 15 kroner pr. liter diesel. I sommer har literprisen vært over 17 kroner.

Så mye brukte jeg

I denne grafen ser du hva bilen har kostet meg i økte strømkostnader pr måned. Totalt beløper dette seg til den nette sum av kr. 1 434,- Tallet er basert på en strømpris på rett i underkant av 1 krone pr mil.

Dette gir meg en total besparelse på kr 10 982,- eller i snitt 1830 kroner mer på konto hver måned de siste seks månedene.

Nå er det slik at jeg lader gratis så lenge jeg holder meg til Teslas ladenettverk. Siden jeg hentet bilen hos forrige eier 28. februar 2018 har jeg hurtigladet 11 ganger på Tesla Supercharger, og to ganger på Grønn Kontakt hurtigladestasjon. De to betalte har kostet meg under 200 kroner til sammen.

De fire første gangene hos Tesla var da jeg hentet bilen, og de fire siste var da jeg var på den 1300 km lange bilturen i sommer. Behovet for hurtiglading for de aller fleste er altså minimalt. Det finnes mange som meg.

Bomring, veiavgift og parkering

I mitt regnestykke ligger det ingen store besparelser på dette. På min daglige kjørerute til og fra jobb er det ingen bommer, og jeg parkerer veldig sjelden annet enn på jobb og hjemme. Årsavgiften for elbil er for 2018 satt til 455 kroner. 

PS: Jeg har lån på bilen, og for meg lønner det seg egentlig ikke å kjøre elbil på grunn av høyt lånebeløp. Jeg velger likevel å eie denne bilen da den er helt fantastisk å kjøre, og det er virkelig et grønnere alternativ til en støyende og forurensende fossilbil. Gamlebilen min, en 2010 Ford Mondeo stasjonsvogn, begynte å lide av tidens tann, og kostnadene begynte å balle på seg. Ja, det koster å kjøpe nyere bil, men bilregnskapet blir mye mer forutsigbart, og når vi jo nå ser hvilken vei myndighetene trekker avgiftene for å bruke bil - ville det vært tankeløst av meg å ikke velge elbil denne gangen.

Dersom du er av den oppfatningen at elbiler ikke er mer miljøvennlig enn tilsvarende fossilbiler, da bør du lese deg opp litt. Du, eller dem du hører på, tar nemlig feil.