A+ A A-

LED-blinklys på bilen

  • Overordnet kategori: Artikler
  • Kategori: Kyrres biler
  • Treff: 3566

LED-lys har siden de første produktene kom interessert meg. Mulig jeg er litt bling-harry, men det blir jo veldig kult hvis det gjøres med stil. Siste LED-produktet i mitt eie er blinklys i Audi-stil på min Mondeo.

Jeg søker etter LED-effekter på Google et par-tre ganger i uka. Noen ganger får jeg treff på produkter som gjør ting bedre, og/eller fører til en eller annen besparelse.

Jeg søkte opprinnelig etter LED-pærer til baklysene på bilen min. Jeg hadde det på den forrige, og de var rett og slett litt bedre enn de tradisjonelle glødepærene. I mitt søk havnet jeg hos ijdmtoy.com. De selger LED-produkter til alle mulige biler - og produkter for gjør det selv-er som meg.

Blikket ble fanget av en kort Youtube-video av en bil med hvite kjørelys som ble orange sammen med blinklysene. Dette måtte Kyrre skaffe seg! $24 fattigere var det bare å vente på pakken som skulle komme med Posten.

Tre dager senere lå det en konvolutt i postkassa. Avsender holdt til i USA, og jeg visste at det ble en bra dag. Nå følger en monteringsanvisning som du kan hoppe over hvis du ikke er interessert. Det er kanskje litt rart om du leser dette hvis du ikke er det, men det kan jo hende du havnet her av andre grunner. Nederst skal jeg forklare hvordan disse LED-lampene fungerer på min bil - så hopp dit hvis du ikke skal montere selv.

Link til produktet jeg omtaler i denne artikkelen.

Montering av LED-strips for blinklys - skiftende mellom hvitt og orange

Åpne panseret på bilen din... ehh... ok, jeg regner med at du har litt forståelse for hvordan en bil fungerer, og hvordan du demonterer en hovedlykt (hvis nødvendig). Denne øvelsen innebærer å kople seg på bilens eksisterende ledningsnett, og du fikler med kjøpsgarantien hvis du gjør noe feil og ødelegger noe. Det beste som kan skje (utenom at det går bra) er at du kopler feil og en sikring går. Verre er det om du svir av noe som ikke kan byttes. Vær varsom!

Når du har kommet til ledningen og kontakten som går inn i hovedlykta, skal du lete etter følgende 3 ledninger:

- Pluss for parklys
- Pluss for blinklys
- Jord for parklys

Jeg brukte et voltmeter som jeg jordet i karosseriet og så slo jeg på parklys og blinklys. Da jeg fant fant en som lyste konstant med 12V merket jeg den som ledning 1, og da jeg fant en som blinket merket jeg den som ledning 2. Så snudde jeg på målepinnene, og voltmeteret viste -12 da den fant ledningen med jord (da visste jeg jo hvilken som hadde konstant pluss). Denne merket jeg som ledning 3.

Montere LED-stripsene
Nå var det klart for å montere selve LED-stripsene. VIKTIG: Sjekk at det er plass til LED-stripset på karosseriet under lykta. Høyden på stripset er 2,54mm. Du må ha plass til å sette på plass lykta igjen etterpå. På min Mondeo er det god plass mellom lykt og karosseri. Med lykta fjernet er det et hav av plass til å montere alt sammen.

Det første du må gjøre er å rengjøre. Bruk helst noe som fjerner fett, og tørk godt av etterpå. Overflaten må være ren og tørr for at stripset skal sitte godt i all slags vær.

Nå må du bestemme deg for hvor stripset skal begynne. Jeg startet mot midten av bilen, slik at stripset følger lykta hele veien oppover. Stripset som er linket opp er 61 cm lang. Det er faktisk litt for kort for min lykt, men det ble ikke så verst siden lykta på min bil avsluttes med et blinklys øverst. Jeg skal lete etter lenger strips, men det spørs om det finnes av denne typen.

Sørg også for at monteringen gjøres i passe varmt vær. Er det for kaldt klarer du ikke følge linjene på bilen så godt, siden stripset blir stivt. Det var ca. 10 grader ute da jeg gjorde det, og det var helt på kanten. Jeg lot stripsene ligge i sola litt så de skulle bli myke og medgjørlige før jeg satte dem på.

Kople til strøm
Nå har du ca to valg, slik jeg ser det. Du kan enten gjøre det på den enkle måten (det gjorde jeg), eller gjøre det på den riktige måten. Den enkle måten er å kjøpe noen strømtyver. Det er (ofte blå) plastikkdingser som du dytter på den eksisterende ledningen, stikker den nye ledningen inn i et hull ved siden av, og så bruker du en tang til å klemme en metallplate ned. Denne metallplata bryter plastikken på ledningene og overfører strøm fra den eksisterende ledningen, og over til den nye.

Hvis du skal gjøre det på den riktige måten, skal du kutte den eksisterende ledningen i to, tvinne dem sammen med den nye, og lodde dem sammen. Videre skal du helst bruke krympeplast slik at det blir vanntett. Jeg brukte strømtyver og elektrotape. Det er litt fy-fy, men jeg hadde ikke tid til å gjøre det bedre denne gangen. Konsekvensen er at det kan komme vann ned i disse strømtyvene, og så kan de korrodere så mye at de til slutt ikke overfører strøm. Elektrotape er nesten umulig å få helt tette, spesielt i et land som har så store temperatursvingninger som Norge.

Så over til LED-stripsene. I den ene enden av stripset er det en sort bit som er dekket av krympeplast. Ut fra denne kommer det tre ledninger. To røde og en sort. I henhold til monteringsanvisningen er ledning 1 den som er lengst unna den sorte, ledning 2 er den røde i midten, og ledning 3 er den sorte som skal til jord.

1: Positiv - parklys
2: Positiv - blinklys
3: Negativ - parklys

Bilde fra produsenten:

Nå har du fjernet hovedlykta (hvis nødvendig), funnet riktige ledninger, og koplet deg innpå med ledingene fra LED-stripset. Nå kan du teste. Noen biler vil kanskje ikke la seg teste før du setter inn pluggen i hovedlykta, så hvis du får til det uten å montere alt, så er det fint.

Slik vet du om monteringen var vellykket: Når du skrur på tenningen/lyset/starter motoren, så skal de hvite LEDene lyse. Når du setter på blinklyset skal kun de orange LEDene blinke.

Hurra! Gratulerer, du har nå de feteste kjørelysene/blinklysene i gata!

VENT LITT! Jeg er ikke ferdig. På min bil gikk det nemlig ikke så bra. Her er historien.

Jeg gjorde alt det ovenstående, og jeg testet alt med hovedlyktene demontert, og med hovedlyktene påmontert - og da jeg hadde funnet alt i orden, pakket jeg sammen og gikk inn for kvelden. Jeg sto i kjøkkenvinduet et par-ti ganger i løpet av kvelden og låste opp og igjen bilen, bare for å se på lysene. Dødsfett!

Dagen etter hoppet jeg i bilen og dro til jobb. Det første som skjedde var en fyr som glodde på fronten av bilen min i en rundkjøring. Jøss, er det SÅ fett - tenkte jeg. På E6 inn til Oslo var det to biler som spratt ut av fila og lot meg kjøre forbi i venstre. Jøss, tror de at jeg kjører Audi, og lissom viker av respekt? HAHA!

Da jeg kom på jobb og parkerte i p-huset, så jeg noe som flimret da jeg passerte en stolpe på vei inn i en luke. Jeg lot motoren gå og gikk ut for å sjekke. Høyre LED var død, og den venstre sto og flimret hvitt. De som skvatt vekk trodde kanskje at jeg var på utrykning? Nuvel... Jeg slo på blinklysene, og da blinket det hvitt og orange om hverandre raskt. Ikke bra... Jeg hadde altså kjørt slik i minst 40 minutter.

Da jeg kom hjem den dagen gikk jeg i gang med å feilsøke. Her er konklusjonen.

  • Når bare tenningen slås på, fungerer alt perfekt
  • Når jeg starter motoren (jeg testet aldri det mens jeg monterte) slår LEDene seg av etter bare noen få sekunder
  • Når jeg nå bruker blinklys reproduseres feilen fra da jeg kom til jobb
  • Etter ca ett minutt slår de seg plutselig på igjen, og da fungere også blinklysene som normalt

Jeg har nå koplet de av inntil videre. Jeg har sendt en melding til dem jeg kjøpte de av, og håper de kan svare på hva det er som kan skape dette merkelige fenomenet. Det er rimelig rett frem å kople til to pluss og en jord. Jeg prøvde også å jorde rett til karosseriet, med samme resultat. Jeg kan ikke fatte hva som skal gjøre at status på strømledningene endres ettersom bilens motor er av eller på. Både p-lys og blinklys virker jo hele tiden...

Red. anm. 7. mai 2012: Jeg har funnet ut at det er Canbus som er problemet på min bil. LED-lampen sender ikke korrekt signal tilbake til bilen, og så skjer det uventede ting. Jeg har imidlertid funnet en måte å omgå problemet på. Jeg kjøpte to releer på Biltema, og bruker nå strøm fra parklyset kun som styrestrøm til releen, som på sin side sender 12V rett fra batteriet til LED-stripa. De orange LED-diodene får strøm direkte fra ledningsnettet. Artikkel om denne monteringen, med koplingsskjema finner du her.