A+ A A-

• Overordnet kategori: Turer hit og dit
  • Kategori: Norge
  • Treff: 4148

Utsikten fra stuevinduet til søs

Påsken kom og vi hadde ingen planer annet enn å slække rundt og i huset. Det var deilig å tenke på at vi ikke skulle gjøre noe på mer enn en uke. Så dro vi til Langhus for å levere Majkens fotografbilder før mamma skulle dra til søs på Vestlandet. På vei ut til til Langhus ble vi enige om at vi jo egentlig kunne bli med over. Det var tross alt tre år siden sist vi var på vestsiden av fjellet.

Vi dro fra Fetsund ca 07:50 mandag 18. april, og hentet mamma på Langhus 40 minutter senere. Majken var spent fast i barnesetet og hadde nå barnevakt resten av veien. Ei hånd å holde i hjelper litt i mørke tuneller og når det blir litt kjedelig. Majken får altså så store øyne når det blir mørkt i bilen.

Det var veldig lite trafikk og den nye bilen tok unna mil etter mil med komfort og behagelighet, og plutselig var vi i Kongsberg. Vi handlet sen frokost på en Rema 1000 ca 10:00, og så humpet vi videre vestover. Vi skulle egentlig stoppe og spise før, men Majken sov - og da stopper vi ikke bilen (slik har det blitt).

Var der i går, borte i dag
Neste stopp en time senere gjorde vi på et idyllisk sted som heter Fossen like ved Rohølhaugen i Sauland. Det pleide å være vårt favorittstoppested med tissepause og en liten matbit, men ikke nå lenger. Der det før lå en stor og koselig veikro var det nå bare en diger grunnmur dekket med takpapp. Rekkverket som sto igjen bar preg av varme og røyk.

Et nettsøk AG gjorde i bilen avslørte at for to år siden brant hele stedet ned, og eieren har ikke funnet midler til å bygge opp stedet igjen. Det foreligger i steden for planer om et bedehus for en relilgøs stiftelse. Synd for oss som nå ikke lenger har et sted å stoppe på vei over fjellet (for å spise - ikke be). Neste mulighet er Åmot ca 10 km lenger vest.

AG ga Majken litt mat i bilen på den gamle p-plassen utenfor kroa, og så putret vi videre. Da vi passerte Åmot hadde Majken sovnet igjen. Alle måtte tisse, men ingen måtte nok til å stoppe bilen. Det gjorde vi ikke før vi var et godt stykke opp mot det høyeste punktet. Vi hadde holdt oss i nesten en time da Majken igjen våknet - og denne gangen var det ikke noen smil å syne. Hun var varm og sint, så vi stoppet for å roe henne ned. Dessverre var det ikke noen steder å tisse der, så vi måtte holde oss ennå lenger.

Haste ikke raste
Vi stoppet ikke for å late vannet før etter mer enn to timer etter at den første tinglende følelsen ble oppdaget. I Røldal fant vi en bensinstasjon med verdens minste og mest crappy doss jeg noen gang har sett (AG har sett verre siden hun har vært på loffen i Kina). Liten doss eller ikke - tisset gjorde vi!

Jeg fylte opp magen med lefse og cola, og bilen med diesel for svimlende 840,21 kroner! OMG! Det gir en literpris på 13,89. Med et forbruk på 0,6 kostet turen oss 390 kroner. Ojda... det er litt billigere enn både tog, buss eller fly. Ja, nei - så skal jeg ikke klage på dieselprisen, da.

Faktaboks
Hva hadde det kostet oss å bruke tog/buss/fly/taxi til Dimmelsvik

Tog til Gardermoen:
- Tog fra Fetsund: 250,- for 2 voksne + 1 barn (tid: 62 min)
- Tog fra Langhus: 60,- for 1 honnør (tid: 62 min)
Fly til Bergen: 3794,- for tre voksne og et spedbarn med to innsjekket kolli og setereservasjon (Tid: 50 min + minst 60 min før avreise)
Buss fra Bergen til Rosendal: 870,- for 3 voksne (Tid: 131 min)
Taxi fra Rosendal til Dimmelsvik: ca 300,- (Tid: 15 min)
Totalt: 5 274,- én vei
Tid en vei: ca 5t 30min

Så vi kjørte bil, vi. Vi kunne tatt bussen, men det er et styr uten like. Det er tre bussbytter bare over fjellet, og det koster rundt 600,- pr person + prisen for å komme seg til Oslo S - og det tar lenger tid siden bussen stopper hele tiden.

Fra Røldal og inn til Rosendal er det ca 10 mil, og det tar 1 time og 40 minutter. Majken oppførte seg igjen, og vips så var vi fremme. Søs bor altså på et lite sted som heter Dimmelsvik, rett utenfor Rosendal. Det står faktisk på Google Maps, så altså eksisterer det :) Søs, Oda og Eilert + Tinka og fire katter leier et hus med fantastisk utsikt og et flott uteområde. Jeg kunne sittet veldig lenge av gangen og glodd på sjøen og fjellene i horisonten. Sjekk bildene lenger ned på siden.

Fjordhotell utenfor sesong
AG, Majken og jeg bodde på Rosendal Fjordhotell. Det ligger midt i tettstedet og har flott havutsikt. Vi var omtrent alene der den første natta, og til frokost var vi de eneste som spiste. Dagen etter var det totalt ni personer i matsalen. Stille og rolig, med andre ord. At det var litt utenfor sesong oppdaget AG da hun skulle kjøpe seg en iskrem. Boksen var på, men isen var borte.

Vår hovedoppgave var altså å kjøre mamma over fjellet, og få oss selv en liten tur. Vi har ikke gjort noe spesielt siden Majken ble født i oktober 2010, så det var godt å komme seg ut av heimen litt. Vi var sammen med søs hele tirsdagen, og så kjørte vi hjem igjen på onsdagen.

Vi ble vekket grytidlig på tirsdagen av at Majken våknet. Vi hadde sovet nok siden vi la oss før klokka 21 kvelden før. Majken er så utrolig blid om morgenen, og det er veldig morsomt å våkne (jeg liker altså å sove). Vi spiste frokost og så gikk vi oss en tur i Rosendal. Det var litt nippy i lufta - rundt 8 grader og kjølig vind trakk fra fjellene. Vi satte oss på en benk ved den nye gjestehavna og nøt utsikten og lukta av kaldt sjøvann. Majken sov i vogna på hele turen. Da hun begynte å våkne til liv, tuslet vi til bilen ved hotellet og kjørte ut til søs.

Eilert hadde ytret et ønske om å bli kjørt inn til Rosendal. Han skulle på bandøving hos en kamerat, og det er jo mer behagelig å sitte i bil enn å vente på bussen. Jeg er glad jeg sa ja (selvsagt sa jeg ja). Kompisen hans bor "oppi bakken"... eller 90 meter over havet høyere enn der bussen stopper. Det er mindre enn 1 km opp til huset. Da snakker vi bratt bakke...

Husnes by day
Vi skulle til Husnes og handle TV til søs. Hennes 18 år gamle 21" var moden for utskiftning. Pappa hadde gravd generøst i lommene sine og funnet midler til en 40" Samsung LCD flatskjerm til datteren sin. Vi loffa rundt på Husnes storsenter og glodde på alle de rare vestledningene som ruslet rundt og glodde på oss. TV ble handlet inn, og mens mams og søs handlet middagsmat for påsken kjørte AG og jeg bil for å få M til å sove. Vi vet nå en del mer om Husnes og omegn enn vi gjorde uken før.

Klokka hadde rukket å bli nesten fem på ettermiddagen da vi var tilbake. Mate ble laget, TV ble montert og testet, og så spiste vi tacogryte med rester fra tacomiddagen dagen før. Klokka halv åtte la vi inn årene og kjørte ned til hotellet. Majken fikk grøt og så bar det i seng.

Hjemturen dagen etter gikk over all forventning. Vi kjørte innom søs og takket for oss. Så slo jeg på GPS-trackingen og kjørte østover. Vi stoppet kun på Åmot og i Kongsberg. (Fører av BS 18523 er en drittsekk). AG satt en del i baksetet og underholdt frøkna, men langt fra hele veien.

Vi parkerte hjemme på Fetsund rundt klokka seks på ettermiddagen.

Oppsummering
Tracking Fetsund - Dimmelsvik
Tracking Dimmelsvik - Fetsund

Vi opprettet to nye Gowalla-steder

Her er bildene. Trykk på de små for å se de store. Bla med piltastene.

Geek info
Tracking til ble gjort på en Sony Ericsson P990 med GPSED og Bluetooth GPS-antenne)
Tracking tilbake ble gjort på en iPhone 4 med GPSED app (litt mer stabil)

Antall km kjørt: 936
Antall liter drivstoff brukt: 56,16
Snittforbruk: 0,6 l/100 km

Co2-utslipp tur/retur: 158,2 kg (169 g/km * 936 / 1000)