A+ A A-

Ford Mondeo har blitt voksen

  • Overordnet kategori: Artikler
  • Kategori: Kyrres biler
  • Treff: 7950

Ønske om å bytte bil startet for et par år siden. Bakgrunnen var at den blå Mondeoen hadde et par småfeil og skulle inn til EU-kontroll. Jeg blir litt sliten av å tenke på slikt, men jeg klarte å manne meg opp den gangen - og kjørte bilen i to år til. I år var det igjen tid for EU-kontroll, og jeg dro på bruktbiljakt.

Den blå Mondeoen har vært et hyggelig følge til jobben de siste 2 1/2 årene. Vi har behaget hverandres selskap i snitt 90 minutter hver arbeidsdag siden AG og jeg flyttet til Fetsund. Det var litt vemodig å ta farvel, men det er med utdatert teknologi som det er med... utdatert teknologi. Det må til slutt fornyes. Til mitt forsvar har jeg faktisk forsøkt å fikse den ene liktåa, men Ford skulle ha 25 laken for å bytte ut navigasjonsenheten. Det er litt drøyt når det eneste jeg ville ha var et oppdatert kart.

Det er drøyt å kjøpe bil til nesten 400 høvdinger bare for å få nytt kart. Saken er den at jeg fikk en del mer på kjøpet enn bare nytt kart. En moderne Ford Mondeo inneholder så mye teknologiske løsninger at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne. Det mest naturlige er kanskje å begynne i lomma mi? Jeg måtte grave dypt og lenge i den for å føle at jeg hadde råd til å bytte bil. Først og fremst fikk jeg 100 store for den gamle bilen. Resten er lånt over 10 år, og månedskosten er ikke så verst. Kredittkjøpsprisen etter dagens rente blir på ca. 41 000 kroner. Dette er altså ikke en ny bil. Den har gått 13000 km og er fra juni 2010.

Det forsvant en del penger ut av lomma, men i bytte fikk jeg en bilnøkkel. Vel, det ligner ikke så mye på en bilnøkkel. Det er ingen metallpinne som står ut - det er bare den øverste delen med tre knapper på. Jeg kan låse opp bilen, jeg kan låse bilen, og jeg kan åpne bagasjelokket. Wow. Neida, det er ikke wow. Det som er wow, er at jeg trenger ikke gjøre noe for å låse opp. Jeg trenger bare ha nøkkelen med meg, og stå ved siden av bilen. Resten ordner nøkkelen og bilen seg i mellom.


Litt uvant å trykke på en knapp både for start og stopp.

Systemet heter "Ford Power - nøkkelfri adkomst og start". Så fort bilen merker at nøkkelen er i nærheten (som i veldig nære en av dørene) gjør den seg klar til å låse opp. Hvis jeg velger å ikke åpne en av dørene, forblir bilen låst. I det øyeblikk jeg drar i et dørhåndtak låses bilen opp som om jeg brukte en fysisk nøkkel. Det blinker i blinklysene, speilene foldes ut(!) og setet trekkes litt tilbake for å gi bedre plass til å sette seg inn.

LCD men ikke trykkfølsom
Det første man legger merke til når man setter seg inn er at det er to LCD-skjermer på dashboardet. Den ene er der den pleier å være, altså i midtkonsollet - og den andre er mellom speedometeret og turtelleren. Disse to skjermene kommuniserer med hverandre og gir fører og passasjer en del av de samme beskjedene. Den største forskjellen er at på skjermen rett foran føreren ligger alle innstillinger og valg man gjør mens man kjører. Dette gjør at blikket ikke er alt for langt unna der det skal være - på veien. Jeg er litt lei meg for at ikke denne bilen hadde litt større og trykkfølsom hovedskjerm. Jeg er vant til det fra den gamle, og jeg trykker stadig vekk på den nye skjermen, så klart uten at det skjer noe.


Det er selvsagt overføring av musikk og telefondata via Bluetooth.

Omfanget i systemet som Ford kaller Convers+ er stort. Det er nesten så jeg skulle laget det selv :) Det eneste som mangler en en app... Fra knappene på rattet kan jeg styre hele systemet og gjøre valg og innstillinger for radio, navigasjon, lyd, telefon, CD/AUX/USB/etc, og øvrige innstillinger som parkeringsvarmer.

Det kuleste så langt er overføring av data fra telefonen til bilen. Det eneste jeg gjorde var å parre iPhone 4 med bilen, og vips så lastet den over adresselista, og ved å velge BT-lyd hentet den gjeldende spilleliste fra mobilen automatisk - og begynte å spille uten at jeg gjorde noe. Slikt liker jeg. I tillegg ser jeg at det er en USB-plugg i hanskerommet, så jeg antar jeg kan lade mobilen og la mobilen ligge ute av syne mens jeg kjører. Jeg får opp hvem som ringer, og ubesvarte anrop på skjermen i bilen.

Parkeringsvarmer
Når bilen står parkert har jeg en funksjon som heter parkeringsvarmer. Det er en Webasto dieselvarmer som bruker bilens vifte til å distribuere varm luft i kupeen. Denne har to forhåndstidsinnstillinger med avhukning for hvilke dager i uken systemet skal slås på, og en for "Nå". Sistnevnte brukes gjerne når det er grisekaldt ute og noen må vente i bilen. Jeg har hatt en Eberspecher dieselvarmer på en annen bil (link til artikkel), og jeg har hatt DEFA Warm-Up (i den jeg solgte nå), og jeg foretrekker dieselvarmer. Ledningen må jo ha et hull å puttes i, og det er det ikke gitt at man finner over alt.

Fordelen med en parkeringsvarmer er altså at bilen blir varm, men også at motoren blir varm. En varm motor starter lettere og bruker mindre drivstoff de første kilometerene i forhold til en kald motor. Den eneste nedturen med Fords løsning er at det ikke finnes noen fjernkontroll. Man må altså ut i bilen og starte hvis man befinner seg utenfor tidsinnstillingsperioden. Jeg har hørt rykter om at det kommer på modeller som selges 2011, men det skal ikke være mulig å ettermontere.

Navigasjon
Ford har nesten skjønt tegninga, for nå tilbyr de navigasjon på SD-brikke (i motsetning til DVD som før). Dette gjør det mye enklere å oppdatere kartet - men man må fremdeles inn til en Ford-forhandler for å gjøre det. Det er svært tidkrevende for forbrukeren, og det koster fremdeles en god del penger. Jeg har ikke sjekket prisen selv, men jeg har lest på et par forum at det koster rundt 3500 kroner.

Det er ikke noe spesielt å si om satnaven til Ford. Den funker som alle andre slike systemer. Det som skille denne fra min gamle er at jeg i tillegg til å ha kart på hoveskjermen får piler og anvisninger på skjermen foran meg. Det gjør det igjen sikrere å bruke slike systemer da øynene ikke trenger vandre så langt for å sjekke status.

Stemmestyring - fra tysk til engelsk
Da AG og jeg hentet den gamle Mondeoen i Skien i 2006 ble vi litt overrasket over at vi kunne snakke med bilen. Jeg var ikke klar over at stemmestyring var med, og det er jo faktisk en ganske nyttig funksjon. Problemet var at den gamle bilen kom fra Tyskland og vi er ikke så stødige i tysk at vi egentlig noen gang klarte å bruke det til noe annet enn å endre temperatur og spor på CDn.

Det er selvsagt stemmestyring også på den nye bilen - nå på engelsk. Alle menyene er på norsk, men vi må snakke litt pertentlig fisefin engelsk for at damen skal forstå hva vi sier. Man kan styre absolutt alt med stemmen. Navigasjon, radio, temperatur, viftehastighet, lydkilde, volum, og så videre. Jeg har lest at enkelte mener at dette er unødvendig luksus. Jeg vil gjerne avkrefte den myten med en gang. Når man lærer seg å bruke det fast uten å tenke for mye på hvilke ord man skal bruke, er det en sikkerhet å slippe å slippe rattet. Man holder fokus på veien og bilkjøring, og så gir man stemmekommandoer for å skifte kanal på radioen eller sang på iPhonen.

Hvis man kjører på motorveien i 100 km/t tilbakelegger man nesten 28 meter i sekundet. Hvis du ser ned for å skifte sang bruker du kanskje 3 sekunder på det. Da har du faktisk kjørt 84 meter uten at du har sett ut av frontruta. Kjører du i 120 km/t raser du avgårde i 100 m/s. Da begynner stemmestyring å ikke bare vært nyttig, men helt nødvendig. Bilfabrikanter i dag lager ikke slikt for å tilfredstille din og min spesielle legning mot kule digitale løsninger, de lager det fordi det er en viktig sikkerhetsfunksjon.

Sikkerhet i høysete
En bil fra 2010 er virkelig en sikker kjøredoning. Det finnes flere 3 bokstavsforkortelser i denne bilen enn det finnes ord i denne artikkelen (det er selvsagt ikke sant). Det er uansett en hel rekke med smarte løsninger som gjør bilturen sikrere. Jeg tar ikke en gjennomgang av bilen konstruksjon. Den vet vi at er sikker, og den har vært sikker lenge.

Statiske svinglys er integrert i systemet med det adaptive halogenfrontlyset (AFS) og bi-xenon HID-hovedlyset, og aktiveres når du dreier rattet 30°. Disse gir lys som dekker de mørke blindsonene bedre, slik at du får hjelp til å se veien til siden og unngå potensielle problemer. I tillegg ser du bedre hva som er på sidene under manøvrering i lave hastigheter – for eksempel når du kjører ut av kryss.

Med adaptive frontlys (AFS = Adaptive Front lighting System) svinger hovedlyset til venstre eller høyre opptil 15? i forhold til kjørehastigheten og rattutslaget. Når du dreier på rattet, svinger nærlyset med for å lyse opp veien rundt hjørnet. Dette forbedrer sikten når du svinger og skaper et sikrere kjøremiljø.

Mondeos bi-xenon HID-hovedlys (High Intensity Discharge) er mer enn dobbelt så kraftige som vanlige hovedlys, men bruker mindre energi. Omfatter også faste hjørnelys og hovedlysvaskere.

Fords nødbremsevarsling aktiverer nødblinklysene dersom føreren bremser kraftig opp. Dette varsler bilister som ligger bak om at det skjer noe lenger frem på veien.

Det hender rett som det er at folk fyller feil drivstoff, enten diesel på en bensintank eller omvendt. Ford Easy Fuel er et system for drivstoffpåfylling uten lokk, som hindrer feilfylling, fordi det kjenner forskjellen på en pumpetut for bensin og en pumpetut for diesel. Dermed kommer du aldri til å fylle feil drivstoff. For en fyr som meg, som faktisk har fylt feil drivstoff er dette smart teknologi.

Ford Mondeo S-Edition
Vanligvis er jeg ikke så opptatt av styling. Det meste jeg har gjort med en bil i så måte er å sette på sotede baklykteglass på Ford Focus ST170 som jeg hadde i 2005/2006. Jeg gikk ikke etter skjørtene denne gangen (sist jeg gjorde det var høsten 2005). Jeg gikk i utgangspunktet etter en nyere bil, men da denne kjerra åpenbarte seg for meg var det helt greit at det var en fabrikkstylet S-Edition. I den pakken ligger det skjørter foran, på sidene og bak, samt vinge på bakluka og et ganske fett interiør. Alle skjøtene på setene har en orange sikksakk-søm. Det får bilen til å se litt "rally" ut - og det liker jeg :)