A+ A A-

Varm bil på kalde dager

  • Overordnet kategori: Artikler
  • Kategori: Kyrres biler
  • Sist oppdatert onsdag 24. februar 2010 17:07
  • Treff: 3211

I en bil jeg hadde i 2003 var det montert noe som etter hvert har blitt standard i moderne dieselbilder - tilleggsvarmer som ikke trenger veggstrøm. Jeg var lat - jeg likte det komfy - jeg var mann! Så kjøpte jeg bil uten tilleggsvarmer. Bilen jeg har bestilt med levering i april/mai 2010 har innebygget tilleggsvarmer. Jeg er mann igjen!

- Hva er så spesielt med det, spør du? At jeg er mann, eller at bilen har tilleggsvarmer? Begge spørsmålene er lette å svare på. Det er spesielt vanskelig å være mann etter normen før 1979 i dagens samfunn. På 1980-tallet skulle menn være myke. Er man mann om man er myk? Nei, defintivt ikke. Rollen som myk mann er forsåvidt grei nok til daglig, men noen ganger må jeg bare få være litt ego og mindre miljøvennlig. Ny bil er ikke helt i tråd med miljøtankegangen i dag. Mitt behov for å kjøpe noe som er stort er imidlertid større enn ønsket om å være grønn.

Hva som er spesielt med å ha tilleggsvarmer med trådløs fjernkontroll? Ikke noe. Mange har det allerede. Jeg hadde det første gangen i 1986 da jeg overtok pappas gamle bil. Hans Ford 20M hadde en Webasto motorvarmer. Den var nok ikke like avansert som dagens modeller, men den gjorde jobben like godt.

I Mondeoen jeg har nå har jeg montert kupe- og motorvarmer. Det er digg å ha varm bil om morgenen, og det er i alle fall litt miljøvennlig. Redusert utslipp og slitasje på motoren veier opp for strømmen jeg bruker på å varme opp bilen. Nå er det mest mojengnissen i meg som ønsker slike tekniske ting - miljøgevinsten er bare en bonus.

Hva er en tilleggsvarmer? Jo, i bilen sitter det en liten forbrenningsmotor som sørger for at både kjølevæsken og luften inne i kupéen blir oppvarmet. Denne lille motoren bruker drivstoff fra bilens drivstofftank og kan på den måten startes hvor som helst når som helst - bare det er nok suppe på tanken. Fordelene er mange. Blant annet slipper jeg å skrape is for eksempel når jeg skal hjem fra jobb. Så var det dette med miljøet: En forvarmet motor forurenser mindre de første minuttene i forhold til en iskald motor. Så, siste fordel - en varm motor slites mye mindre de første minuttene fordi oljen allerede er flytende i en motor som er forvarmet.

Det kuleste med hele systemet er fjernkontrollen som gjør at jeg kan sitte på en restaurant og starte oppvarmingen med en tommeltrykk :)