A+ A A-

Katta ut av sekken - Ford Puma

  • Overordnet kategori: Artikler
  • Kategori: Kyrres biler
  • Sist oppdatert tirsdag 21. februar 2012 08:46
  • Treff: 3817

Vinteren 1998/1999 var jeg veldig klar for å bytte bil igjen. Jeg hadde laget materiell for Fords lille sportsbil Puma – og jeg likte alt ved den lille katta. Relativt stor motor til å være så liten, godt balansert karosseri med vekta plassert midt i bilen, og et morsomt utseende. Jeg bestilte en bil og jeg ble en av de første i Norge til å smyge rundt i en slik. Jeg gjorde imidlertid en liten tabbe som kostet meg dyrt.

De første problemene oppsto da bruktbilmarkedet ble punktert av et usannsynlig stort antall Mondeoer som kom inn fra leasingavtaler fra mange ti-talls firmaer. Hva har dette med at jeg kjøpte meg en Ford Puma å gjøre? Jeg solgte ikke Mondeon først. Plutselig hadde jeg to biler – og to banklån.

Jeg forsøkte i ti måneder å selge Mondeoen. Den sto i aviser, på text-TV og på de nettsidene som på den tiden formidlet bruktbilannonser. I tillegg hadde jeg bilen stående hos en Ford-forhandler i kommisjon – alt uten resultat. Litt utpå vinteren måtte jeg kaste inn håndkle. Jeg hentet Mondeoen og la Pumaen ut til salgs. Det tok ikke en uke en gang, så var den solgt. Endelig hadde jeg litt penger etter lønn igjen...

Det var jo synd det gikk slik – men jeg hadde uansett veldig mye glede av Pumaen mens jeg eide den. Jeg senket den 30mm hos Gundersen Motorsport, noe som gjorde det ufattelig mye morsommere å kjøre. Det ble som å fise rundt i en go-kart. Den lå på veien som en klegg... nesten alltid. Jeg husker en gang jeg var på vei til.. tja... nordover på E6. Jeg kom fra Økern og kjørte opp mot Ulven. Der var det før en lang og krapp venstresving. Det hadde regnet litt, men veien var i ferd med å tørke opp. Jeg holdt passe lav hastighet inn i svingen og gasset på fra midten og ut. Like etter halvveis gjennom svingen kom hele bilen. Alle fire hjul mistet veigrepet og jeg hadde tiårets heftigste firehjulssladd. Det så nok ganske heftig ut. Det hadde det også vært om jeg hadde hatt full kontroll. Jeg stramma rumpemusklene maks og holdt meg fast – og håpet på det beste. Jeg unngikk autovernet med bare noen få centimeter. Phu..

Grunnen til at den slapp så brutalt var at jeg kun byttet fjærer og ikke selve støtdemperen. Dette gjorde bilen veldig stiv og den ga ikke så mye signaler til meg om den holdt på med. Godt jeg solgte den til en som driver med motorsport.

Det var på en måte greit at jeg måtte selge den igjen. En Ford Puma er bygget på Fiesta og er ikke akkurat den mest rommelige bilen jeg har eid. Jeg kjøpte TV til mamma i 60-årsgave på Elkjøp Vinterbro og fraktet den hjem til henne i bilen min. TVn måtte jeg pakke ut av esken, og jeg lagde stripe i taktrekket på bilen da jeg vippet TVn inn bak forsetet – for det var umulig å få den inn gjennom bakluka. Stor TV, men enda mindre bil for å si det slik.

Jeg gikk altså fra en grønn Mondeo sedan til en Ford Puma, og så tilbake til den samme Mondeoen – og så til en Mondeo stasjonsvogn året etter.

Pris: 236.900,- (minus rabatten jeg fikk som leverandør til Ford)

Link til en lanseringsweb jeg mekka for Ford i 1999.