A+ A A-

Eberspächer - en kald bil sin beste venn

  • Overordnet kategori: Artikler
  • Kategori: Kyrres biler
  • Sist oppdatert tirsdag 21. februar 2012 10:50
  • Treff: 1074

I en annen artikkel kan du lese om at jeg har byttet bil, og at jeg har investert i et varmesystem som gjør at jeg kan sette meg inn i en varm bil uansett hvor i verden jeg er. Systemet bruker bilens eget drivstoffsystem, og bilens egen vifte til å distribuere varmen innover i kupéen. Nå er det installert, og jeg har hatt min første hanskeløse biltur i desember noen gang.

Da Anders fra Sofiemyr Bil på Kolbotn ringte meg og sa at de hadde fått inn delene og at de var klare til å begynne å installere, steg humøret flere hakk. Tre dager på verksted med lånebil fra Ford (en ikke så alt for komfy StreetKa) senere kunne jeg gå og legge meg i vissehet om at neste morgens kjøretur ville utarte seg på en helt annen måte enn før.

Tirsdag 2. desember 2003 kl 07:45. Det skjer noe på gårdsplassen min. Et lite klikk, en liten durelyd og svak lukt av avgasser. Tre kvarter senere holder bilen en innetemperatur på 18 grader, og kjølevannet i motoren har oppnådd driftstemperatur. Det som er så kult, er at dette kan oppnås hvor som helst. Systemet kan startes over alt der det er lov å bruke forbrenningsmotorer uten hjelp fra strøm eller andre eksterne energikilder.

Teknologifriik som jeg er har selvfølgelig også dette systemet noe jeg digger rått. Fjernkontroll. Den er ganske liten, har et lite display, og snakker med systemet i bilen. Den gjør at jeg kan overvåke temperaturen i kupéen, gjenværende driftstider og forhåndsinnstillinger. Veldig festlig. Rekkevidden er på hele 1000 meter under særdeles gunstige forhold. Jeg kan i alle fall sitte på kontoret og starte oppvarming uten å gå noe sted.