A+ A A-

Logo-prosjektor på bilen

  • Overordnet kategori: Artikler
  • Kategori: Kyrres biler
  • Treff: 3656

Alle som kjenner meg vet at jeg er litt harry. Jeg vet ikke hva det skyldes, men jeg liker ting som lyser, blinker og sier ´ding´. Da jeg kjørte budbil hadde jeg en tendens til å fylle bilen med ting som lyste, blinket og sa ´ding´. I dag kjører jeg en 2010 Ford Mondeo, og jeg fyller fremdeles bilen med ting som lyser, blinker og sier ´ding´. Nå har jeg logo-prosjektor i dørene.

Se bildene nederst i artikkelen.

Det begynte med et søk etter LED-strips (som jeg også har på bilen). Jeg svingte innom en norsk nettbutikk som selger lite av hvarje sortens LED-lys. I sortimentet fant jeg noe de kaller for "Shadow lights". Dette måtte jo Kyrre ha på bilen sin!

En strålende regnværsdag i ferien min, med delvis opphold, begynte jeg jobben med å montere lysene. Jeg har heldigvis skrudd både utvendig og innvendig på biler før, så å ta av dørtrekket var ingen sak. Selv på moderne biler er i det minste DET fremdeles ganske enkelt. Å fikle med det elektriske, det er dessverre ikke så enkelt lenger. Dette var noe jeg fikk kjenne litt på denne gangen.

Dørtrekket sitter fast med ni skruer - tre av dem med torx. To på hver side, to under, én inni døråpneren, og to bak pyntedekselet på armlenet. Pyntedekselet vippes av i nedkant med en flat, men ikke skarp, gjenstand. Jeg brukte en vanlig tynn flat skrutrekker. Konsollet med brytere til vindusheisen og speilene vippes opp med det samme verktøyet. Så er det bare å løfte hele dørtrekket opp og ut.

I esken med logo-prosjektorer lå det også en liten hullsag som skal brukes til å sage ut hullet som prosjektoren skal monteres i. Jeg brukte en 14,4V batteridrill. Husk å måle høyden på prosjektoren slik at den ikke blir stående skjevt inntil noe inni døra. For at logoen skal bli pen og proposjonalt riktig, må prosjektoren peke rett ned. Du må altså montere den der dørtrekket er helt flatt.

Før ledningen gjennom hullet fra utsiden, og skru til festemutteren fra innsiden når prosjektoren er satt på plass. Nå er det lurt å ha tilgang på 12V slik at du kan justere lysstrålen før dørtrekket monteres. Drei prosjektoren rundt til logoen lyser på ønsket måte. Jeg satte min logo slik at den hele tiden er lesbar for meg når jeg åpner døra. Jeg vurderer å endre slik at den hele tiden er lesbar fra utsiden av bilen. Dette er smak og behag. Skru til strammeskruen når du er fornøyd med logoen.

Tilkopling til dørlyset
Når prosjektoren er montert skal ledningene koples til 12V inne i døra. Det var her det stoppet opp litt for meg. Inni døra kommer det en stor bunt ledninger. Noen av dem går opp til det elektrisk drevede speilet og lyset under speilet som lyser i et par minutter så lenge døra er åpen. - Inni der må det være strøm, tenkte jeg. Det var ikke det, trodde jeg lenge. Jeg kunne ikke i svarte gampen finne en lending som ga målelampa mi lys. Jeg holdt på i nesten en time før jeg kastet inn hånkledet.

Et par uker senere fikk jeg endelig tid til å feilsøke litt. Jeg hadde da sendt inn et spørsmål til guruene på TalkFord.co.uk, og de hadde kommet med noen tips til meg. Tipsene førte dessverre ikke frem til noe nyttig. Hva nå? Kanskje jeg må trekke en ledning fra døra og inn i bilen og kople meg på kupelyset? Tja, det var verdt å prøve.

Problemet er at moderne biler har atomtette gjennomføringer, og den delen som står på karosseriet er ikke en gummigjennomføring som i gamle dager - det er en fastmontert multikopling. Poenget er at døra skal være enkel å bytte. Ja, den er enkel å bytte - men det gjør ikke jobben med å trekke en ledning der noe enklere. Tvert i mot.

Jeg satt og så på problemområdet i en halvtime, uten å bli noe klokere. - Ok, ny ide! Jeg må finne igjen ledningene inni speilet og se på fargene. Da kan jeg sikkert finne ut hvilken ledning inni døra jeg kan bruke. Flaks at Ford ikke dekker til alt, for ved å dytte speilet helt ut til den ene siden, kunne jeg skimte ledningene inni speilhuset. Lilla og hvit!

På kontakten inni døra fant jeg igjen disse to ledningene, og da jeg satte på målelampa og åpnet døra, så lyste det - i målelampa. Jøsses kruse. Så bra! Men hvorfor i hampen lyste den ikke da jeg sjekket dette begge de to foregående gangene? Dette vil jeg aldri få svar på, men jeg hadde i alle fall funnet 12V+ som jeg kunne kople meg innpå... eller hadde jeg det?

Nå kommer vi til det som gjør slikt vanskelig. I dagens biler er absolutt alle ledninger spesialtilpasset nøyaktig den oppgaven som skal utføres. Den lilla ledningens oppgave var å gi strøm til en 5w 0,5A lyspære - og ikke noe mer. Det som skjedde da jeg koplet på prosjektoren, var at lampa lyste i to sekunder og så slukket den. Bummer! Nå gjorde jeg noe som er litt i overkant på en ny bil. Jeg klippet av ledningen til speillyset, og lot bare prosjektoren få strøm. Skulle du ha sett! Det virket!

Hadde jeg visst hvor strømmen var, så hadde denne monteringen tatt mindre enn en time. Det er ikke vanskelig i det hele tatt.

Har du en bil, og du liker ting som lyser, blinker og sier ding - da må du ha et par slike :)

Her er bildene. Klikk på de små for å se de store. Bla med piltastene.

Jeg lover ingenting, men planen er å lage en video av monteringen i passasjerdøra. Tiden (min) vil vise om jeg får det til før snøen legger seg ;)

Apropos video; har du sjekket ut nettbutikken min? pushvideo.no