A+ A A-

• Overordnet kategori: Turer hit og dit
  • Kategori: Spania
  • Treff: 1570

Noe av det jeg frykter mest når jeg er på feie, er å bulke leiebilen. Fremmed språk, andre regler, mye dyrere enn å bulke hjemme, kranglete leiebilselskap, oppfarende bilister, og så videre. I september 2014 skjedde det meg for første gang. Leiebilen ble rammeskjev, faktisk.

Det var ikke jeg personlig som gjorde det, takk og lov. Bilen sto parkert i en gate med gjennomgangstrafikk natt til torsdag 4. september, og da jeg kom for å hente bilen i 11-tiden dagen etter for å dra på stranda med søs, Kristin og Majken, oppførte den seg veldig rart. Jeg trodde jeg hadde punktert, og gikk ut for å sjekke etter noen hundre meter. Jeg bannet litt, for det er sjelden reservehjul i leiebiler, og det koster ganske mye penger å fikse det. Ikke minst tar det mye tid, og tid er en viktig faktor når man er på kort sydenferie.

En inspeksjon avslørte at ingen dekk var tomme for luft, men det venstre bakhjulet hadde en vinkel inn mot høyre på 2-3 grader. Først da så jeg det; hele venstresiden bak på bilen var trykket inn. Noen hadde kjørt inn i bilen i løpet av natta. Sammenstøtet hadde vært så kraftig at frontfangeren løsnet. Jeg mistenker at bilen var rammeskjev. Det kjentes i alle fall slik ut da jeg kjørte den.

Jeg satte meg inn i bilen igjen, og banna så høyt at ei dame i barnevogn på fortauet begynte å gå fortere. MAKS UFLAKS! Gjett om jeg kjøpte egenandelsforsikring eller ikke? Selvfølgelig ikke. Det er jo det disse pengesugende leiebilselskapene tjener pengene sine på. Det, og fuelpolicyen. Jeg så for meg en diger bunke tusenlapper fly ut av lommeboka...

Jeg begynte å kjøre igjen, for jeg kunne ikke la bilen stå der jeg hadde stoppet. Da så jeg noe hvitt stikke opp bak vindusviskeren. Jeg stoppet igjen. Hadde gjerningspersonen lagt igjen lapp på ruta?

Su vehiculo ha sido golpeado durante la noche por otro turismo. Para recopilar los datos necesarios, pase por jefatura de policiá local sita en urb, el ambrendal.

Ditt kjøretøy ble truffet av en annen personbil i løpet av natten. For å samle inn de nødvendige data, reis til det lokale politiets hovedkontor.

Det var altså politiet som hadde skrevet lapp til meg. Nå ble jeg glad. Jeg sto plutselig ikke helt alene i den store verden med en ødelagt bil. Jeg hadde mektige krefter på laget.

Som det var skrevet på lappen, så gjorde vi. Nå er jeg så heldig at jeg kjenner spansktalende folk som bor i denne byen, så jeg heiv meg på telefonen for å få språkhjelp. Både til å lese lappen, til å besøke politiet, og til å ringe AVIS. Pappa leste lappen, og hans kone Salud ble med til Policiá Local, og hun ringte til AVIS i Jerez. Jeg ringte inn skademeldingen til AVIS Malaga selv, for der snakker de godt engelsk.

Vi besøkte politiet, og de kunne fortelle at gjerningsmannen var kjent, og de hadde allerede sendt inn en politirapport til AVIS. Å besøke en politistasjon i urbane Jerez var en fin opplevelse. De var hyggelige, smilende, og servicemindede. Alt annet enn jeg ville trodd om noen hadde spurt meg på forhånd.

AVIS i Malaga ga meg ingen problemer. Dette var ren plankekjøring. Noen andre hadde kjørt på bilen, og politiet visste hvem det var. Case closed. Nå var det bare å få levert ødelagt bil, og få hentet en ny. Det var nå en spansktalende person var gull å ha. Vi måtta avtale levering med et tauebilfirma, og henting av ny bil hos AVIS på flyplassen i Jerez.

Salud gjorde en fantastisk jobb, og manøvrerte hele gjengen slik at vi til slutt møtte tauebilen i Jerez sentrum, og pappa kjørte meg til flyplassen for å hente den nye leiebilen. Fikk jeg en mindre bil enn jeg hadde? Nei, for tenk - jeg fikk en større :) Vi gikk fra en Citröen Caktus, til en VW Passat, og endte opp med en flott og ny VW Touran :)

10 poeng til AVIS, der altså! 10 poeng til Salud, også :) Og 20 poeng til Kristin som passet Majken, mens jeg holdt på med dette i seks timer.

De hadde legger og hår som en nordisk vår, og et blikk som veide flere tonn
Det utspilte seg en artig sidehistorie på flyplassen. Da jeg hadde fått nøklene til den nye leiebilen, og jeg var på vei ut med barnesetet under armen for å hente den, kom ei jente i begynnelsen av 20-årene løpende bort til meg. Hun lurte på hvor jeg skulle, og da jeg sa at jeg skulle til Jerez centro, spurte hun om det var plass til to til.

Skulle jeg sagt nei? Nei, jeg skulle selvsagt ikke det ;) To supersøte jenter; den ene fra Tyskland og den andre fra Østerrike, var på vei til et gammelt fyr ved Cape Trafalgar. De hadde kommet med fly fra Madrid, og p.g.a. forsinkelser kom de bare 8 minutter for sent til bussen. Fra flyplassen er det ca en time å kjøre til Los Caños de Meca, og så en liten time tilbake til Jerez - og ikke Majken og Kristin ventet på meg i huset til pappa, kan det vel hende jeg hadde kjørt dem hele veien :)

Jeg kjørte dem til togstasjonen i Jerez, og så fant de sikkert en buss som tok dem videre derfra, tenker jeg. Søte jenter, da - og veldig takknemlige (nei, ikke SÅ takknemlige) ;)

Men så en deilig dag i et lystig lag
traff jeg to berter fra Bonn.
De hadde legger og hår som en nordisk vår
og et blikk som veide flere tonn.
Så jeg tenkte som så, jeg får belage meg på
å bruke min tyske grammatikk.
Men gjett hva de gjorde,
jo, de tok meg på ordet,
så kan du gjette sjøl åssen det gikk.

Jo det ble:

An, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor und zwishen,
an die Bank und auf die Tischen.
erfülle alle meine wünschen!"
Sengene brakk og madrassen sprakk
og duna falt som snø
på an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor und zwishen.
Ja det var "An, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor und zwishen

Øystein Sunde, Tyskleksa

Her er bildene fra den bulkete bilen

Klikk på bildene for å se større utgaver (åpner i ny fane).